Dinsdag 18 april 2023 – Le Somail: Zo maar wat fietsen langs het Canal du Midi.

18 april 2023 - Le Somail, Frankrijk

We worden wakker en gaan uit bed. Het is nog bewolkt. En koud! Nog maar 15 graden. Maar terwijl we even later koffie zitten te drinken worden de eerste blauwe plekken in de lucht zichtbaar. Langzaam lossen de wolken op en gaat de temperatuur omhoog.
Tegen elf uur fietsen we langs het kanaal naar het zuiden. Een goed gravel fietspad.
Het is mooi om te zien hoe kunstig dit kanaal is gemaakt. Het slingert zodanig langs de heuvelrand dat er zo weinig mogelijk sluizen nodig waren. Op sommige plekken is de waterspiegel hoger dan het omringende land. We denken wel dat we in Nederland verstand hebben van waterwerken maar dit kanaal uit 1690 toont aan dat de Fransen er ook wel wat van kunnen! Er zijn ook weinig bruggen. Het zijn ook kunstwerken die er al meer dan 300 jaar staan. Een allemaal vaste bruggen, geen ophaalbruggen. Op een van de bruggen maken we wat foto’s. Een paar Km verderop ziet Mary groenten groeien die ze kent uit Oeganda. Die moeten natuurlijk geplukt worden. Een eindje verder zit een fotogenieke sprinkhaan op het fietspad.
Paraza is een stadje wat op een heuvel naast het kanaal ligt. We rijden omhoog en zoeken een bankje waar we even kunnen zitten. Op een plein naast de kerk. Een terras met uitzicht over het kanaal en het dal van de Aude. We genieten van een blikje bier en wat Sultana’s. Terwijl we er zitten te genieten horen we een vreemd geluid wat steeds luider begint te worden. Het blijkt een zwerm bijen te zijn. Even later strijken ze neer in een conifeer tegenover ons en sterft het geluid uit. Ik maak er wat foto’s van.
We fietsen terug in de richting waarvan we kwamen. Onderweg houden we nog een picknick bij een brug. Een dame op een voorbijvarende boot toont haar stuurmanskunsten. Ze weet de zijkanten te raken terwijl er ruimte genoeg is. En aan het aantal deuken in de boot te zien is dat niet de eerste keer.
Wanneer we later in Le Somail nog even rondfietsen zien we hun boot de haven binnenvaren. Haar man heeft het roer overgenomen.
We gaan terug naar de camper en genieten van deze warme namiddag.