Maandag 17 april 2023 – Le Somail: Op de fiets naar Narbonne.

17 april 2023 - Narbonne, Frankrijk

Het is koud wanneer we uit bed gaan. 14 graden binnen en buiten. Maar nadat we water gekookt hebben en de zon schijnt wordt het al snel aangenaam binnen. We werken ons vaste programma af.
Tegen de middag fietsen we langs het Canal du Midi naar het noorden. Een paar Km verderop gaat het kanaal met een viaduct over het riviertje Le Cesse. Het viaduct is in 1690 gebouwd.
Iets verderop splits het Canal du Junction zich af van het Canal du Midi. Wij fietsen verder over het jaagpad van dit kanaal en komen in Saleles des Aude, een typisch Frans slapend dorpje. Daar verlaten we het kanaal en fietsen naar Cuxax-de-Aude en steken daar de Aude over. Een paar Km verderop komen we aan het Canal de la Robine en fietsen over het jaagpad naar Narbonne. We parkeren onze fietsen en drinken een blikje in de tuin van de Cathedral. We bezoeken deze kerk en de omliggende gebouwen. Dan verkennen we de rest van de historische binnenstad. Druk en gezellig.
We fietsen naar de markthallen maar zijn te laat om deze te bezoeken. We maken nog een rondje door de stad en fietsen vervolgens gedeeltelijk over dezelfde route terug. We maken alleen een uitstapje naar de plek waar het Canal du Junction in de rivier de Aude komt en enige kilometers van deze rivierbedding gebruikt maakt. Er is een heel mooi antiek sluizencomplex. Een klas schoolkinderen krijgt uitleg hoe het één en ander werkt. Leuk om te zien.
Dan fietsen we terug naar de camper. Een paar Km voor we weer thuis zijn is Mary’s accu leeg. We hebben maar 50 Km gereden. Daar moeten we toch iets aan gaan doen.