Dinsdag 31 januari 2023 – Senija: Wandelen.

31 januari 2023 - Senija, Spanje

We worden rond half negen wakker en openen de rollo. We kijken uit over een zonovergoten dal. Aan de horizon zien we een paar baaien van de Middellandse zee. Een mooie aanblik om langzaam wakker mee te worden.
We gaan uit bed en beginnen met ons vaste ochtendritueel. Koffiedrinken, smoothie maken en drinken en een reisverslag schrijven.
Daniélle is vanmorgen vrij. Terwijl onze tweede kop koffie drinken komt hij met zijn racefiets weer thuis. Na zijn nachtdienst heeft hij nog ‘even’ een rondje over de Bèrnia gefietst! In totaal 45 Km.
Mary en ik willen vandaag een wandeling maken. We pakken wat snacks en een paar flessen water in onze rugtassen. Het is al zo warm dat we geen jassen aan hoeven te doen. Een trui is al voldoende met zo veel zon. Heerlijk toch?
Ons eerste doel is een grot waar ik twee jaar geleden samen met Martin ben geweest; De Cueva de la Garganta. De weg de berg op is een pittige klim en het uitzicht is fantastisch. Ik heb de route nog wel iets in mijn hoofd een samen met de tips van Martin vinden we de reusachtige grot. Het laatste stukje van de route is klauteren en klimmen. Vooral voor Mary zijn er hoge opstapjes.
In de grot is het warm en vochtig. We maken foto’s en filmpjes. Al valt dat niet mee want de lenzen beslaan sneller dan wij ze schoon kunnen maken.
We klauteren terug een lopen via een ander pad terug naar de gravelweg die ons boven op de berg heeft gebracht. Die volgen we en passeren een stel wandelaars die we vanmorgen al eerder hebben gezien. We verlaten de hoofdweg en passeren meerdere verlaten boerderijen. Wat een geweldige woonplekken hier midden in de natuur! We lopen om een heuveltop heen en proberen een pad omhoog te vinden. Na een paar Km zien we een pad wat ik herken van een vorige wandeling. Ik weet dat we via dat pad op de top kunnen komen. Weer komen we langs de ruïne van een verlaten boerderij. Even verderop zien we een oude waterput. Nog even wat klimmen en we zijn bij het kruis van Senija op de heuveltop. Het geïmproviseerde bankje van mijn vorige bezoek is nog steeds aanwezig. We houden een lange pauze en genieten van het uitzicht. We zien het huis van Daniélle en Martin, Senija en Benissa. In de verte zien we de Middellandse zee. We drinken en eten wat terwijl de zon ons heerlijk verwarmd. Wat een luxe om op een dinsdagmiddag in januari hier in de zon te mogen zitten! Ook hier maken we foto’s en filmpjes.
Het loopt inmiddels tegen vier uur en vervolgen onze tocht. Ik herinner me nog het binnendoortje om terug naar beneden te komen. Een poosje later zijn we terug bij de camper. Daniélle is inmiddels naar haar werk toe. Samen met Martin gaan we buiten in de zon voor de camper zitten en genieten van een biertje.
Aan het eind van de middag gaat Martin even met Jantje en zijn racefiets naar de fietsenmaker om de derailleur beter af te stellen. Wanneer hij terug is lopen we het dorp in om een hapje te eten. Maar helaas zijn alle drie restaurants in het dorp vanavond gesloten. Alleen de apotheek is open maar daar hebben we niets van nodig. We lopen terug naar huis een maken noedels als avondeten.
Mary doet onze was in de wasmachine. We nemen nog een drankje en gaan op tijd naar bed. Het was weer een heerlijke dag!