Maandag 30 januari 2023 – Senija: Op de fiets naar Benissa.

30 januari 2023 - Senija, Spanje

Jaaaa! Vandaag worden we wakker met zon onder een strakblauwe lucht. Zodra we wakker zijn doen we de rollo aan de zonkant open en nodigen de zonnestralen uit om naar binnen te komen. Vanuit ons bed kijken we uit over het dal tussen Senija en Benissa.
We gaan uit bed en drinken koffie. Daniëlle een Martin laten de honden uit. Ik zet de fietsen, die tot nu toe in de schuur gestaan hebben, buiten en pak mijn stuurtas en helm uit de camper. Een helm is verplicht in Spanje. Mary heeft nog geen helm maar ze mag de helm van Daniëlle lenen.
We willen op tijd in Benissa zijn want wanneer je een Spaanse stad tijden de Siësta tijd bezoekt zijn ze uitgestorven en zijn alle rolluiken gesloten.
Eerst dalen we van de heuvel af waar Daniëlle een Martin wonen om dan in Senija te komen. Dan rijden we richting het dal maar de weg maakt een bocht en gaat dan in een verkeerde richting en loopt dood bij een toegangsweg naar een groot huis. Dus weer terug naar Senija om vervolgens wel op de juiste weg naar Benissa uit te komen. We gaan onder de AP-7 en N-332 door. Het is een pittige klim om de historische binnenstad te bereiken. De ondersteuning van onze fietsen is prima in staat om ons boven te brengen. Een aantal politieagenten verwelkomen ons zodra we boven zijn.
We lopen met onze fietsen door de oude smalle hoofdstraat langs het oude ziekenhuis, de universiteit en de voormalige rechtbank. In de zon is het heerlijk en in de schaduw is het steenkoud. Ik loop de ‘tourist info’ binnen en krijg een hele stapel gratis kaarten, fiets- en wandelroutes van de vriendelijke dame achter de balie. We lopen de Basiliek binnen. Er is een heel groot kerstdorp/kersstal gemaakt. We maken foto’s en een filmpje.
We lopen over een pleintje waar ik ooit met Daniëlle een Martin buiten heb gegeten. Nu staat er een grote tent waar een pluimvee show is/was.
We fietsen weer wat verder en zien een andere China-market dan diegene waar we al waren. We gaan naar binnen en kijken uitgebreid rond. Onvoorstelbaar wat ze allemaal hebben. Meer kleren dan een grote kledingzaak, meer huishoudspullen dan de Action, meer gereedschap en bevestigingsmaterialen dan de Gamma en meer auto- en fietsspullen dan bij een Halforts winkel. We vinden het heerlijk om daar uitgebreid rond te struinen. Ik koop reserve zekeringen voor de auto. Een tasje voor de camera en een kompas/bel voor op mijn fiets en nog wat kleine dingetjes. Mary koopt een fietshelm zodat ze ook door Spanje kan fietsen zonder een bekeuring te krijgen.
We doen nog even wat boodschappen bij de Lidl. We zien dat de boodschappen hier in Spanje wezenlijk goedkoper zijn dan in Nederland.  Hierna rijden we terug naar Senija. We fietsen een rondje door het dorp en komen Martin tegen die op de fiets naar zijn werk gaat. Even later komen we Daniëlle tegen die met de auto naar het dorp rijdt.
We fietsen terug naar de camper. De zon schijnt zo uitbundig dat we ondanks dat het maar 11 graden is toch fijn buiten in de zon kunnen zitten! Zodra de zon echter weer weg is koelt het ook heel snel weer af.
We maken gebakken aardappels met uien en knoflook, biefstuk en maaltijdsalade en eten ons buikje rond.
Ook vanavond genieten we weer van filmpjes en muziek. Zo langzamerhand komen we meer en meer in vakantiestemming. Het prachtige weer draagt daar veel aan bij! De voorspellingen laten alleen maar zonnetjes zien. Dat vooruitzicht nemen we mee wanneer we gaan slapen.

1. Jan W:
    31 januari 2023
    Mooie kerk en een vriendin die lekker kan koken.

Harry en Mary lekker genieten en veel plezier samen.

Warme groet Jan
  2. Mary en Harry:
    1 februari 2023
    Dankjewel Jan.
    Ja, we genieten er zeker van!
    Liefs,
    Mary en Harry