Donderdag 2 maart 2023 - Bellús: Een rondje met de fiets om het stuwmeer.

2 maart 2023 - Bellús, Spanje

Het is al negen uur geweest wanneer we uit bed komen. Het is vannacht koud geweest en de kachel/boiler is op de laagste stand gebleven vannacht. Daarmee hebben we gelukkig voorkomen dat ons drinkwater wegloopt. We doen onze vaste stappen. Koffie drinken, smoothie eten en reisverslag maken. En een lesje Dualingo Spaans.
Het is weer heerlijk weer en we gaan een rondje fietsen. We willen de camperplek zoeken die onze buren ons getipt hebben. En als het lukt een rondje om het stuwmeer. Dat lijkt niet zo moeilijk maar het is een uitdaging om niet met de fiets op een snelweg terecht te komen. We proberen zoveel mogelijk via secundaire wegen te fietsen. Dan kunnen we naast elkaar fietsen. We komen langs eenzame huizen. Vaak is het niet duidelijk of ze nog bewoont worden. We zien leuke plekjes. Bij een rij grote cactussen gaan we even wat foto’s maken. In het volgende dorp komen we bij borden van Route 99, dat is Route 66 andersom. Zo komen we door diverse kleine dorpjes en stadjes. En ook het kleinste dorp heeft vaak nog een gemeentehuis en een apotheek.
We komen op de gezochte camperplek. Gratis, met water, afvoer en betaalde stroom. Misschien iets voor het komende weekend?
Het lukt ons om een fietsbare weg aan de oostkant van het meer te vinden. Daarvoor moeten we wel eerst een stukje grote weg volgen. Maar gelukkig gaan Spanjaarden altijd heel ruim om fietsers heen.
We komen in een stad waarvan we denken dat het Benigànim is. Maar het is kleiner. Het blijkt la Pobla del Duc te zijn. Dus moeten we nog een eindje fietsen voordat we in Benigànim zijn.
Aan het begin van Benigànim bekijken we een Spaans kerkhof. We gaan naar een andere supermarkt dan diegene die we vorige keer hier in Benigànim bezocht hebben. Maar ze hebben minder dan de Consum waar we vorige keer waren. Bovendien zijn ze duurder. Dus gaan we alsnog naar de Consum toe om onze inkopen te doen. Op een bankje voor de kerk eten we een belegd broodje uit de supermarkt. En dan is het nog een kwartiertje fietsen om terug bij de camper te komen. We hebben ruim 30 Km op het zadel gezeten.
We zitten nog een poosje in de zon totdat deze achter de bomen verdwijnt. We bakken 2 pizza’s in de Cadac.
We praten over onze plannen voor de komende dagen. De weersvoorspelling laat zien dat het 23 graden gaat worden.
Nog een snackje, een drankje en een slaapmutsje en we gaan naar bed.