Woensdag 1 maart 2023 - Bellús: Beetje van alles.

1 maart 2023 - Bellús, Spanje

We worden wakker en gaan uit bed. Ik ga naar het toilet en daarna wil ik mijn handen wassen. Maar er komt geen water uit de kraan. Ik hoor de pomp wel lopen. Mmm, zou ons water nu al op zijn? Veelal doen we er veel langer mee. Ik kijk op het bedieningspaneel en zie dat de tank inderdaad leeg is. Gelukkig kunnen we water tanken op deze camperplek.
Ik loop naar buiten om de flap van de voorruit isolatie op te rollen. Dan zie ik waar ons drinkwater is gebleven! Er staat een grote plas water onder de camper en er loopt nog een klein straaltje water onderuit de camper. De buurmannen naast me spreken me aan en vragen: “Is de vorstbeveiliging in werking getreden?”. De Truma vorstbeveiliging is een klep die zich opent zodra de temperatuur in de kachel/boiler ruimte onder 3 graden komt. Dit om te voorkomen dat de boiler bevriest en daardoor een paar duizend Euro schade ontstaat. Ik heb me niet gerealiseerd dat het afgelopen nacht wel eens heel koud zou kunnen worden! Had ik dat wel gedaan dan had ik de kachel op de laagste stand aangelaten. Laten we het maar een leerpuntje noemen…
Door dit incident kom ik met de buren in gesprek. Ze komen al jaren in Spanje en hebben veel tips voor mij. Ze gebruiken naast de App ‘Campercontact’ ook veel de App ‘Park4Night’. Daar staan veel meer camperplekken in dan in ‘Campercontact’. Ook staan er gedoogde parkeerplaatsen en loosplekken in. En de betaalde versie, voor 10 Euro per jaar, laat ook satellietbeelden zien en heeft nog meer handigheidjes. Ik heb de App wel maar heb er nooit echt aandacht aan besteed. Leuk en nuttig om dat te horen. De buren houden ook van fietsen over voormalige spoorlijnen en de buurman laat me zien hoe hij deze in Google maps heeft gezet en hoe jij dan met Park4Night daarbij een camperplek zoekt. Hij heeft ook nog als tip om naar ‘Agost’ te gaan waar een mooie fietstocht is te doen. Tenslotte tipt hij mij nog over een leuke wandelroute vanaf onze huidige camperplek. Zo heeft mijn foutje om de kachel te vergeten toch heel veel positiefs gegeven.
Gelukkig hebben we ook nog een jerrycan met water zodat we toch nog eerst koffie kunnen zetten. Ja, ik ben wel van de backup ;-)
Nadat we onze koffie op hebben rijden we even naar de kraan en doen de schoonwatertank weer vol. En we rijden even naar de loosplek om de vuilwatertank, de urinetank en de prullenbakken te legen. Dan rijden we terug naar ons plekje en parkeren 90 graden gedraaid ten opzichte van onze vorige positie. Dan hebben we leuker uitzicht en vangen meer zon. Alleen vandaag niet meer. Zodra we ons geïnstalleerd hebben wordt het bewolkter en daarmee ook snel kouder. Dus maken we er maar een binnendag van. Mary maakt een lekkere smoothie voor ons. Ik wil graag nog wat meer leren. Als eerste betaal ik 9,99 Euro voor ‘Park4Night’ en speel er wat mee. Ook maak ik Mary enthousiast over de applicatie.
Dan ga ik verder oefenen met de App voor de ‘Insta360’ camera. Er is een heel uitgebreide desktop applicatie voor beschikbaar maar ik wil het ook graag op mijn telefoon kunnen doen. Zodat ik onderweg op de fiets of tijdens een wandeling ook een filmpje kan maken. En de telefoon  App schijnt zelfs mogelijkheden te hebben die de desktopversie nog niet heeft! Dus ga ik serieus oefenen. Eerst de basis handelingen. Het begin of het eind inkorten is duidelijk en lukt in één keer. Alleen om er een stukje in het midden uit te knippen wil me maar niet lukken. Ik bekijk de handleiding en meerdere filmpjes op YouTube. Het resultaat blijft hetzelfde. Ik hou alleen het fragment over wat ik er uitgeknipt heb. Bah! Dan voel ik me toch nog een beetje computer specialist en dan wil juist mij dit niet lukken. Dat is frustrerend. Zo blijf ik een uurtje of wat doorprutsen. Totdat een ander YouTube filmpje mij het juiste inzicht geeft. Ik moet de fragmenten voor en na het fragment wat ik wil verwijderen selecteren en dan knippen. Dan blijven de geselecteerde fragmenten over en het niet geselecteerde verdwijnt. Pff, een logica die ik niet bedacht zou hebben.
Samen luisteren we muziek, we snoepen en drinken wat. Russische salade, Spaanse worstjes en Nederlandse chips. Niet de gezondste dag. Laten we maar zeggen dat dit bij ons studenten hoort.
We gaan op tijd naar bed. Met de kachel op de laagste stand. Het was een nuttige en leerzame dag!