Donderdag 23 maart 2023 - Bernia: En ineens kwam de wind.

23 maart 2023 - Sierra de Bernia, Spanje

Op tijd uit bed. De tafel en stoelen in de zon en buiten genieten van koffie, fruit en smoothie. Op een gegeven moment wordt het zelfs zo warm dat we in de schaduw van een grote den gaan zitten.
De senior medewerker brandpreventie komt de camperplek vandaag weer bezoeken. Ditmaal krijgen onze Tsjechische buren uitleg over de veiligheid op de camperplek hier. Daarna gaat hij tevreden lunchen.
Gisteren heb ik tientallen viool-achtige bloemen gezien. Vandaag wil ik ze fotograferen maar wat blijkt? Ik zie er niet één meer. Dat terwijl er gisteren echt zo veel waren.
Na de middag begint het te waaien. En dat wordt snel meer. Alhoewel de temperatuur nog steeds perfect blijft is dat gewoon irritant. Alles waait weg. Je kan niet meer buiten lezen.
Maar het is perfect weer om een eind te gaan wandelen. Zodra we achter de camper het dal in lopen is de wind weg. Het pad wat we volgen is gemarkeerd als wandelroute met geel-witte markeringen. Het loopt waarschijnlijk over een eeuwen oude weg, want regelmatig passeren we vervallen boerderijen. Die liggen op prachtige plekken midden in de natuur. Mary en ik zouden er zo willen wonen.
Langzaam klimmen we weer het dal uit. Wanneer we op grotere hoogte komen zie ik ook de viooltjes van gisteren weer. Maar niet zoveel als gisteren. Snel maak ik wat foto’s.
We komen uit bij een heel groot huis in aanbouw. Ook weer zo’n superplek. Aan één kant het uitzicht op Benidorm en de Middellandse zee, aan één kant de bergrug van de Bernia en verder over een woest dal.
We nemen afscheid van de wandelroute en wandelen over de toegangsweg van het grote huis verder. Ook hier passeren we diverse ruïnes maar ook een boerderij die verlaten is maar waar men wel een nieuw dak op gezet heeft. Ja, we hebben even binnengekeken. We volgen de weg en die brengt ons terg naar de camperplek.
Daar waait het nog steeds erg hard en we zetten ons camping meubilair naar binnen en gaan zelf ook binnen zitten. Gisteren koelde het heel snel af tot onder de tien graden. We zitten op ongeveer 600 meter hoogte. Maar vandaag blijft het buiten 20 graden.
We bakken aardappels, uien, knoflook en Chorizoworst. Terwijl de harde wind de camper heen en weer schudt drinken we nog iets en gaan we op tijd naar bed.

1. Martin:
    24 maart 2023
    Die bloemen zijn krokussen. Van de stampers maken ze de saffraan voor in de paella. De bloemen worden daarom veel geplukt.
  2. Mary en Harry:
    24 maart 2023
    Oh ja. Dat heb je me eerder uitgelegd. Sorry, was het vergeten.