Vrijdag 24 maart 2023 - Bernia: En even naar Xálon.

24 maart 2023 - Sierra de Bernia, Spanje

Al voor negen uur zijn we wakker en aangekleed. Na een enkele kop koffie pakken we alles in en maken de camper rijklaar. Vanmorgen willen we op tijd naar Xalon om boodschappen te doen. Door op tijd te vertrekken kunnen we ook op tijd terug zijn en daarmee hopen we ons fantastische plekje op de berg te kunnen behouden.
Het is zo’n 14 Km naar Xalon en daar rijden we zeker een half uur over. De weg is smal, stijl en door de hoge rotsen dicht aan de weg erg onoverzichtelijk. En achter iedere haarspeldbocht kan een maffe toerist stilstaan of één van de vele wielrenners een te grote bocht nemen. Het is echter nog rustig op dit tijdstip. Wel komen we een klein vrachtwagentje met achterop een grote watertank tegen. Die is echter wel gewend om op smalle wegen te rijden.
In Xálon bezoeken we eerst een bodega. We laten 2 grote flessen met wijn vullen en ik koop een leren wijnzak. Daarna kopen we de supermarkt leeg. En lopen nog even terug naar de bodega om Muscatel te kopen. Die waren we vergeten. We zoeken een Farmacie op om een voedingssupplement te kopen. Maar omdat de prijs bijna 4 keer zo hoog is dan online besluit Mary om het niet in de Farmacie te kopen.
Via een heel smal straatje verlaten we Xálon weer en rijden de weg omhoog naar de Bernia. In tegenstelling tot de heenweg zijn er nu meer wielrenners maar ook recreatieve fietsers die de berg willen overwinnen.
Terug op de camperplek zien we dat ons plekje nog vrij is. Snel nemen we er weer bezit van. Mary richt het binnen weer in en ruimt de boodschappen op. En zet de koelkast weer op LPG. Ik zet de tafel en de stoelen buiten. En wel in de schaduw omdat het in de zon te warm is.
Vandaag zijn er ook weer volop paarse bloempjes waarvan ik dacht dat het viooltjes waren. Martin laat me echter weten dat het Saffraan Krokussen zijn. Dat had hij me twee jaar geleden ook al verteld maar was ik vergeten.
Mary maakt een fruitsalade en smoothies voor ons. Ik maak het reisverslag van de vorige dag. Het uploaden moet ik uitstellen omdat de Internetverbinding vandaag erg beroerd is. Zowel de router als onze telefoons hebben moeite om een stabiel 3G of 4G signaal op te bouwen.
We zitten de hele middag in de zon. Bij de picknickplek zitten een paar echtparen te genieten van een late lunch. Tegen het eind van de middag wordt het bewolkt en frisser. Als dan ook de zon nog verdwijnt wordt het tijd om naar binnen te gaan. Op de plek naast ons staat al een paar dagen een jongeman met een auto. Net als de afgelopen dagen bouwt hij ook vanmiddag weer zijn ‘werp’ tentje op. Wanneer het donker wordt gaat hij samen met zijn hondje in de tent. Overdag wandelen ze vaak of houden siësta bij de picknickplek.
Wij maken een Spaanse nasi. Rijst, uien, knoflook en Chorizoworst en genieten van deze simpele maaltijd. In tegenstelling tot onze eerste avond hier wordt het vanavond niet zo koud. We lezen en praten nog wat, nemen een drankje en gaan op tijd naar bed. In de verte zien we de lichtjes van Calpé.