Donderdag 6 april 2023 - Senija: Lange wandeling.

6 april 2023 - Senija, Spanje

Na onze vaste rituelen gaan we ook vandaag weer wandelen. Eerst wandelen we naar het dorp. De uitbaatster van de taverne zit buiten boos en verveeld met haar telefoon op het lege terras te spelen. Nog geen 100 meter verder zitten mensen op het terras voor het cafe/restaurant Casa Manolo. Vanaf hier moeten we een heel eind klimmen om boven op de heuvel te komen. Zo’n 80 meter omhoog binnen 1 kilometer. Nadat we eenmaal boven zijn is het voornamelijk dalen. Tot aan het dal van Llíber. Daar is het volkomen vlak en lopen we tussen de druivenvelden. Toen we hier een paar weken geleden waren was het een verzameling dood hout. Nu beginnen ze allemaal uit te lopen.
Om het midden van Llíber te bereiken moeten we weer een beetje klimmen. We belonen onszelf met een lunch bij Gastrobar Varetes. Eerst koffie, dan tapas met een paar biertjes. De serveerster spreekt uitstekend Engels en helpt ons met wat Spaanse woorden. Naast een paar Spanjaarden komen hier vooral Engelsen. Het is een gezellige plek met uitstekend eten.
En dan wordt het weer tijd om terug te lopen. En dat betekent weer klimmen! In totaal gaan we ongeveer 180 meter omhoog. Over een afstand van 5 kilometer.
Terug bij de camper zien we dat we vandaag 14 kilometer hebben gelopen. Het is te voelen in de benen maar spierpijn durf ik het niet te noemen. We bouwen een goede wandelconditie op zo.
Om zeven uur horen we de kerkklokken in Senija uitgebreid luiden. De uitnodiging voor de avondmis op witte donderdag. Wij genieten van de rust in de camper.