Maandag 20 maart 2023 - Van Urbanova naar de Bernia.

20 maart 2023 - Sierra de Bernia, Spanje

We zijn al voor negen uur uit bed. We nemen geen tijd voor fruit en het reisverslag want we willen vandaag verder trekken. Nadat we de koffie op hebben beginnen we op te ruimen en in te pakken. Dan verlaten we Urbanova, de plek waar we 11 nachten met veel plezier aan het strand overnacht hebben.

Ons eerste doel is een wasserette in Alicante. Ook die kan je in Park4Nigth vinden! We hebben daar geen ervaring mee maar willen dat gewoon eens proberen. Het navigatiesysteem brengt ons er feilloos naar toe. Wel werken we in Spanje nu met GPS coördinaten in plaats van adressen. Dat werkt veel nauwkeuriger. Het vinden van een parkeerplaats voor onze 8 meter lange camper combinatie (met fietsenrek) kost wat meer moeite maar ook dat lukt. We doen schone kleren aan, stoppen alle vuile was in wat tassen en lopen naar de wasserette. Wanneer we daar binnen staan te kijken gebeurt er iets bijzonders. Er komt een oude man binnen en drukt mij een briefje van vijf Euro in de hand. Ik bedank hem en hij loopt weer weg. Is dat niet bijzonder?
Eerst proberen we ons wasgoed in een 12 Kg machine te proppen, maar dat lukt niet. Dus wordt het 16 Kg machine. Pictogrammen en Spaanse tekst leggen uit wat we moeten doen. Google Translate maakt er Nederlands van. Het wasmiddel komt vanzelf en we hoeven alleen maar een temperatuur te kiezen. Dan 7 Euro er in (Er is een wissel automaat) en het wassen begint. Ruim een half uur later is het klaar. Er is verder niemand dus gebruiken we beide drogers. Één voor de kleren en één voor de rest. Daar moet 1 Euro in per 6 minuten. Dat doen we een paar keer tot de was voldoende droog is. Zo hebben we de hele was voor 12 Euro binnen een uurtje schoon en droog. En nog deels betaald door onze onbekende sponsor. Tevreden lopen we terug naar de camper.
Ons volgende bezoek is aan de Lidl iets verderop. Daar zijn we eerder geweest dus navigatiehulp is niet nodig. We kopen weer groots in.
In Park4Night staan ook plekken waar je gratis drinkwater kunt tappen. Zo’n plek wordt ons volgende doel. Ik kies echter de verkeerde baan en moet een eindje omrijden. Daarbij zien we een autowas en ook die kunnen we wel gebruiken. De combinatie van zeewind, regen en Saharazand heeft ons mobiele huisje heel vies gemaakt. Een kwartiertje later blinkt hij weer als nieuw!
De plek om water te tappen is snel gevonden maar helaas blijkt deze niet te werken. We hadden het plan om naar een camping te gaan om te wassen en daar uitgebreid te douchen maar veranderen van strategie. We rijden naar de gratis camperplek in Benissa. Daar douchen we ons uitgebreid in de camper. Daarna lozen we ons afvalwater en doen de verswatertank weer helemaal vol. Gratis. Op die manier hebben we 15 Euro uitgespaard maar vooral het gedoe om maar één nacht op een camping te zijn. Inschrijven, opbouwen, betalen en inpakken.
We rijden naar Xalon om de bodega te bezoeken maar daar houdt men siësta. Even zoeken naar de juiste weg en dan rijden we de Bernia op. Naar de picknickplaats die Danielle en Martin ons hebben laten zien. We parkeren op het mooiste plekje daar. Wat een uitzicht!
Mary maakt de bedden op en geeft de camper een schoonmaakbeurt van binnen. Ik maak het reisverslag van de vorige dag. De barbecue aan en we bakken ons avondeten. Buiten wordt het al fris dus eten we in de camper. Met uitzicht op de Bernia die het laatste zonlicht van deze probeert te grijpen.
Laat in de nacht komt nog een Spaans campertje dicht naast ons staan. Vreemd hoor. Er is hier zoveel ruimte en dan kom je zo dicht bij anderen staan.