Maandag 23 januari 2023 – Van Huesca naar Senija.

23 januari 2023 - Senija, Spanje

We zijn om 9:09 uit bed en beginnen met een kop koffie. Het is een stralend blauwe lucht. Buiten is het 2 graden en binnen is het 8 graden. Dus toch maar even de kachel aan doen. Ondertussen komt de zon boven de horizon uit en ziet het er buiten zomers uit. Ik ga naar buiten om de emmer onder de vuilwater afvoer leeg te maken. Wanneer het vriest maken we geen gebruik van de vuilwatertank om bevriezing te voorkomen. Ik draai de aftapkraan dicht en leeg de emmer in de vuilwaterput. De kant van mijn lichaam die in de zon staat voelt fijn. De andere kant is steenkoud. Ik leeg de urinetank in de daarvoor bestemde afvoerput.
Mary maakt ondertussen een smoothie van appels, ananas en sinaasappels. Ja, we beginnen de dag weer gezond.
We vertrekken en stoppen nog even bij afvalcontainers om ons van ons afval te ontdoen. Even verderop doen we de LPG-tank vol bij een tankstation. De eerste keer om mijn Spanje nippel te gebruiken. Even proberen en dan is het duidelijk.
Het is mij volstrekt onduidelijk welke snelwegen in Spanje tolweg zijn of geen tolweg. De snelweg waar over we gisteren hier naar toegereden zijn was geen tolweg. Volgens de ANWB routekaart van 2023 is het wel een tolweg. Ook websites bieden geen duidelijkheid. Ik besluit om de snelweg naar Zaragoza te nemen om te ontdekken of het een tolweg is of niet. Het is maar 50 Km en dat gaat ons de kop niet kosten indien het zo is. Het blijkt geen tolweg te zijn. We houden een kruissnelheid aan van rond 90 Km per uur zodat we binnen een uur bij Zaragoza zijn. Daar nemen we de snelweg naar Valencia wat ook geen tolweg (meer) is. Nou meneer ANWB. Ik snap dat gedrukte routekaarten qua informatie achter kunnen lopen maar jullie website zou toch up-to-date kunnen zijn?
Bij het oprijden van de snelweg geeft de routeplanner aan dat we deze weg na 270 Km weer moeten verlaten. Dat zijn wel grote afstanden hier!
Na een poosje stoppen we bij een tankstation voor een plaspauze. Er is een camperwasplaats waar ik ook het dak vaan de camper kan wassen. De camper is zo vies geworden in de sneeuwstormen gisteren dat een wasbeurt wel welkom is. Met een schone camper vervolgen we onze route.
De hele snelweg ligt op een hoogte van 800 tot 1200 meter. We rijden door reusachtige druivenvelden, akkers en weilanden. Het gebied wat we doorkruisen is nauwelijks bewoond. Maar af een toe zien we een stad of dorpje. Regelmatig zien we grote roofvogels door de lucht vliegen.
Na enige uren en wat tussenstops om te eten, drinken en te plassen bereiken we de kust net ten noorden van Valencia. We rijden zuidwaarts over de AP7 naar Dénia. Daar laat het navigatiesysteem ons van de snelweg afgaan. In Miralbons worden we de CV-748 opgestuurd die ons richting Lliber brengt. Een hele smalle weg voor een camper! Het navigatiesysteem wil ons via een hele steile weg de berg af laten rijden. We blijven toch op de CV-748 en bereiken Lliber. Daar brengt de CV-745 in een paar minuten naar Senija. Vanaf daar heb ik geen navigatiesysteem meer nodig en rij ik de berg op naar het huis van Daniëlle en Martin. Martin heeft het draaipunt in de weg verbreedt zodat ik probleemloos het huis kan bereiken. Heel fijn!
Het voelt fijn om weer bij Martin te zijn! We zitten een poos binnen om bij te praten. We hebben elkaar bijna 2 jaar niet gezien. Het is fijn om Mary aan hem voor te stellen. Even later mogen hun drie grote honden ook met haar kennismaken. Ik vind het knap dat Mary, die heel erg bang is voor grote honden, dit aandurft! Even later ligt een grote hond en een kat bij ons op de bank. Een grote overwinning voor Mary.
Even later komt ook Daniëlle terug van haar werk. Het is gezellig en we voelen ons thuis.
Ik stel voor om ergens uit eten te gaan en we besluiten naar een pizzeria in Benissa te gaan. Een drukke plek waar we vandaag de enige toeristen zijn en waar we een heerlijke pizza’s eten. Het is fijn om zo met ons vieren samen te zijn!
Bij terugkomst trekken Mary en ik ons terug in de camper. We zitten nog een poosje te praten om alle indrukken van vandaag te verwerken.
Het was een dag met veel indrukken en het voelt fijn om weer bij Daniëlle en Martin te zijn.