Maandag 6 maart 2023 - Van Benissuera naar Agost.

6 maart 2023 - Agost, Spanje

We gaan rond negen uur uit bed en maken koffie. Dan even genieten van onze eerste kop koffie, de mail en het nieuws lezen.
We pakken de camper in en zetten alles vast. Tijd om te vertrekken. We rijden het dorpje Benissuera door waar we een drietal dagen zijn geweest. We hebben er genoten.
Eerst rijden we terug naar de vorige camperplek in Bellús. Daar kunnen we de drinkwatertank vullen, de afvalwater- en urine tank legen en ons afvalwater kwijt.
We stellen de routeplanner in op een picknickplaats bij Agost. En Mary gebruikt de maps.me routeplanner vanuit Park4Night. Op dit reisje van zo’n 100 Km willen we dat eens vergelijken.
Bij Muro de Alcoi geven de systemen ons een verschillend advies. Het navigatiesysteem van de auto adviseert de N-340 en maps.me zegt ons de A7 te blijven volgen. Dat laatste was slimmer geweest achteraf gezien. Wij volgen de N-340 en krijgen te maken met rotondes en stoplichten. Een leerzame oefening. Nog slimmer was geweest om zelf vooraf even op de kaart te kijken…
Vanaf de A7 rijden we via de CV-827 naar Agost. Daar zien we al stukjes van het fietspad over een voormalige spoorlijn. De via-verse, het doel van ons bezoek hier. Beide navigatiesystemen blijven het met elkaar eens en brengen ons naar de picknickplek net buiten de stad.
Het is geen officiële camperplek. Er staat één caravan die zo te zien als woning dient. We gaan iets verderop staan. We hebben prachtig uitzicht en zien in de verte de Middellandse zee en de skyline van Alicante.
Nadat we een kop koffie hebben gedronken lopen we even naar Agost om sinaasappels te kopen. Binnen een kwartiertje zijn we bij de supermarkt. Net als overal in Spanje is het personeel vriendelijk en ontspannen. Niemand voor de kassa? Dan gewoon even helpen in de winkel.
Naast de sinaasappels kopen we ook een paar broodjes. Terug in de camper genieten we onze lunch.
We zetten de fietsen buiten en maken ons klaar voor onze eerste etappe van de via-verde, de groene route. Over een spoorweg die nooit gebruikt is! Het is een etappe van enige kilometers die over een gravel traject langzaam naar beneden loopt. En eindigt bij het voormalige station van Agost, and de lijn Alicante-Madrid. Het station ligt er verlaten bij. Een trein raast voorbij in de richting Madrid. Het lijkt er niet op dat hier nog treinen stoppen.
Via de 'Stationsstraat' rijden we tussen de plastic kassen door terug naar Agost. De brede weg eindigt bij het station dus er komt nauwelijks verkeer langs.
Terug op de camperplek begin ik met de film van Benissuera te monteren. Mary gaat douchen, poetsen en rusten. Zo lekker ontspannen hier!
‘s-Avonds gaat de barbecue weer aan. Spiesen, karbonaatjes en worstjes.
De afwas, een drankje, een hapje en we gaan weer naar bed. Weer een hele fijne dag!