Vrijdag 14 april 2023 - Op de fiets door Barcelona.

14 april 2023 - Barcelona, Spanje

We worden wakker op de parkeerplaats van het Olympisch Stadion in Barcelona. Dat ligt op een heuvel die graag door hardlopers wordt bezocht zien we. Ik verplaats de camper naar en plek waar deze goed in het zicht staat. We stonden namelijk in een afgelegen hoekje vannacht.
Na ons vaste ochtendprogramma maak ik de fietsen gereed om de stad in te gaan. Het is een beetje fris dus een dun jasje is wel fijn. Ik gebruik Google Maps om ons naar de Sagrada Familia te laten brengen. Op de weg daar naar toe zien we ook veel andere bijzondere plekken van de stad. Het duurt even voor dat we het snappen hoe we in deze stad moeten fietsen. Fietspaden zijn vaak aan de linkerkant van de rijbaan voor auto’s. Maar wanneer we dat eenmaal door hebben blijkt Barcelona een heel fietsvriendelijke stad. Op onze tocht naar de Sagrada Familia zien we ook een hele grote overdekte markt. Die moeten we natuurlijk ook wel even bezoeken. Daarna komen we bij de Sagrada Familia. Heel indrukwekkend! Er om heen is het stampvol toeristen. Bussen vol Aziaten worden hier gedumpt en lopen wild fotograferend achter een gids aan naar de plek voor het maken van de perfecte selfie. Dan snel weer de bus in want Valencia moet ook nog vandaag. We bekijken de Sagrada Familia van alle kanten. Echt een onvoorstelbaar gebouw. Het volgende doel is de cathedral. Maar onderweg zien we de Torre Agbar en daar fietsen we eerst naar toe. We zitten een poosje in het park er tegenover en daarna stellen we de cathedral weer als doel in. Onderweg bezoeken we een terras om te lunchen.
Bij de Cathedral parkeren we onze fietsen met een dikke ketting aan het hek en verkennen dit deel van de stad lopend. Een heel oud stadsdeel met prachtige architectuur. We zitten een poos op een bankje op een druk plein. De beste manier om een stad te beleven. Daarna slenteren we door nauwe steegjes terug naar onze fietsen. Iedere ruimte is gebruikt om een winkeltje, restaurantje of boetiekje te maken. En allemaal worden ze goed bezocht. Het is wel het meest gezellige deel van de stad wat we hebben gezien.
Door een heel druk winkelgebied lopen/fietsen we richting haven. Siësta kennen ze hier niet. We fietsen vanaf de haven terug naar de camperplek. Dat is van de laagste plek in de stad naar het hoogste punt merken we.
Terug bij de camper zien we de parkeerplaats langzaam vol stromen. Er lijkt een concert te zijn of zo. Iets wat een uur of drie duurt. En daarna gaat ook iedereen tegelijk weg. We horen echter geen geluid. Tegen 11:00 uur is de parkeerplaats weer leeg en gaan we slapen.