Zaterdag 15 april 2023 - Van Barcelona naar Le Someil.

15 april 2023 - Le Somail, Frankrijk

We vertrekken rond elf uur van de camperplek bij het Olympisch stadion in Barcelona. Ons eerste doel is Colonia Güell waar we een bouwwerk van Gaudi willen bezoeken. Dat is maar een klein half uurtje rijden. We parkeren de camper aan de rand van het dorp en lezen op een informatiebord dat we tickets bij een centraal info punt kunnen kopen. Die zoeken we op en kopen tickets. We krijgen een uitgebreide uitleg en een routekaarten om alle bezienswaardigheden te bezoeken. Ook kunnen we audio systemen lenen waar op alles in het Engels uitgelegd wordt. Een prima systeem om zo onze eigen privé gids te hebben. We volgen de route en bewonderen de bijzondere bouwwerken en luisteren naar de uitleg van onze gids. Reuze interessant!
Het hoogtepunt van de route is de crypte van Gaudi. Eigenlijk alleen maar de onderbouw van wat een grote kerk had moeten worden. Het is zijn oefening geweest voor de Sagrada Familia in Barcelona. Het is een indrukwekkend bouwwerk. Het audiosysteem geeft heel veel informatie.
Nadat we de audiosystemen weer ingeleverd hebben rijden we richting Frankrijk. Ook hier wordt er geen tol meer geheven op de snelweg dus schiet het lekker op. Net voor de Franse grens verlaten we de snelweg. Want zodra we in Frankrijk zouden komen wordt het weer een tolweg. En we willen nog even diesel tanken voor we in Frankrijk komen. In Spanje is dat 40 cent per liter goedkoper dan in Frankrijk. Het eerste station blijkt alleen voor vrachtwagens te zijn. Daar zijn speciale pasje nodig. De volgende lukt wel en we doen de tank tot aan het randje vol ;-)
In Le Perthus rijden we Frankrijk binnen. We moeten door een hele drukke winkelstraat. Zo druk dat je zou denken dat hier alles gratis weggeven wordt. In Le Boulou bezoeken we de Lidl. We schrikken van de prijzen. Het is hier echt veel duurder dan in Spanje!
Het begint steeds harder te waaien en ik moet het stuur met twee handen vasthouden. Rond Perpignan komen we in een file terecht. Er is een ongeluk gebeurt en alle verkeer wordt beurtelings over één baan geleid.
Rond zes uur zijn we op de camperplek in Le Someil aan het Canal du Midi. Een plek waar ik twee jaar geleden ook was en waar mijn fiets toen stuk gegaan is. Het is behoorlijk vol maar een aardige Fransman wenkt ons dat we wel dicht tegen hem aan mogen staan. Daar zijn we wel heel blij mee. We parkeren met de voorkant naar het kanaal en genieten van de ondergaande zon. De wind brult langs de camper.