Vrijdag 17 februari 2023 - Benilloba: Wandeling.

17 februari 2023 - Benilloba, Spanje

We gaan rond negen uur uit bed. De lucht is blauw en de zon staat al ver boven de horizon. En de zon is er zo te zien al een poosje want de accu zit al 100% vol. Omdat we wat hoger staan (510 meter) is de temperatuur buiten en binnen nog laag. Zo’n acht graden. Dus toch nog maar even de kachel aan. Samen met het koken van het water voor de koffie is het binnen een kwartiertje lekker warm binnen.
De camperplek ‘Bon Aire’ ligt boven op een heuvel en we kunnen naar meerdere kanten in de dalen kijken. Over één dal ligt nog een deken van wolken. De berg in de verte ligt vol sneeuw. De honden van de eigenaar lopen om de camper. Wij genieten van onze koffie en het uitzicht. Het is heerlijk ontspannend zo.
Mary maakt een smoothie en ik het reisverslag. Isabelle vraagt of we koffie willen maar we hebben zelf net weer onze mokken gevuld en slaan haar lieve aanbod af.
We pakken onze rugzakken in en gaan wandelen. We zien een oud aquaduct en komen bij een waterval. Ernaast staan de restanten van een gebouw. Waarschijnlijk een watermolen. Boven ons zien we de camperplek. We zijn verbaasd dat we er zo dichtbij zijn. We lopen over een hele oude boogbrug. Diep onder ons zien en horen we het water naar beneden vallen.
Het pad gaat samen met het riviertje verder het dal in. Onderin komen we bij een ruïne van een groot gebouw. We begrijpen van een Spaans informatie bord dat het de molen van Salt is.
We lopen door het dal waar veel olijfbomen staan. We kunnen het pad langs het riviertje niet verder volgen omdat het dichtgegroeid is en zijn gedwongen om via een smal weggetje weer uit het dal te klimmen. Verderop verandert het pad in een verharde weg en we lopen een paar Km tussen olijfboomgaarden door. We komen op een grotere weg en bereiken Benilloba. We gaan op zoek naar een terrasje maar kunnen er geen vinden. Op het kerkplein zetten we ons neer op een bankje en genieten van de snacks uit onze rugzakken. We lopen door de smalle straatjes van het dorp en zien zowaar een terrasje in de zon. Ik ga naar binnen om een paar glazen bier te bestellen. We gaan lekker in de zon zitten. Even later komt de serveerster onze tafel poetsen en brengt ons twee grote glazen bier en een bakje met nootjes en olijven. Heerlijk in het zonnetje met een hapje en een drankje. We voelen ons als god in Frankrijk. Wanneer we ons grote glas bier leeg hebben en nog steeds dorst hebben gaat Mary naar binnen om bier en tapas te bestellen. De serveerster begrijp het niet helemaal en komt mij vragen wat we precies willen. Ik maak een gebaar van maak maar wat. Even later krijgen we twee glazen bier, brood, een salade en schaaltje met rundvleesragout. Het smaakt heerlijk en we blijven nog een poos genieten van ons plekje in de zon. Wanneer er wat wolken voor de zon komen en het frisser wordt rekenen we af en lopen terug naar de camper. De hond wacht ons enthousiast op bij het hek.
Ik kijk wat filmpjes op YouTube en Mary doet even een dutje.
We brengen de avond door met muziek, lezen en praten. En na een slaapmutsje gaan we weer op tijd naar bed toe. Het was weer een heerlijke dag.