Vrijdag 17 maart 2023 - Urbanova: Nog een keer naar Alicante, en nu het echte!

17 maart 2023 - Urbanova, Spanje

Na negen uur uit bed en we doen ons vaste ochtendprogramma.
Tegen twaalf uur fietsen we naar Alicante. Het grootste deel van de route is een keurig fietspad en een paar kilometer tussenin moeten we op de weg naast de auto’s. Het is een leuke route zo langs de kust en maar een kilometer of vijf.
Eerst bezoeken we een kringloopwinkel. Ons eerste bezoek aan een kringloopwinkel in Spanje. Er zijn veel leuke dingetjes voor schappelijke prijzen. En het personeel is uiterst vriendelijk. Ik koop een opbergtasje voor spulletjes in de camper en een cilinderslot met 3 sleutels voor 4 euro. Die is voor de tuinpoort thuis. Daar is de sleutel bijna van gebroken en een nieuwe sleutel kost meer dan de set met 3 sleutels die ik nu gekocht heb. Ja, als gepensioneerde moet je op de kleintjes letten ;-)
We rijden een paar minuten verder en parkeren onze fietsen op de Avenue Oscar Espla. Je weet wel, daar bij dat parkje. Met een dikke ketting om een lichtpaal op een drukke plek waar je niet direct met een auto kan komen. En verder geluk hebben. We eten wat snacks uit de fietstas.
We bezoeken een paar computershops voor kabels en een hoesje voor mijn telefoon maar vinden niets wat ik wil. Op een luxe tuinmeubel afdeling van een groot warenhuis verwonderen we ons over de luxueuze barbecues. Ze zien er prachtig uit en kosten meer dan duizend Euro! Wat een werk moet het zijn om zo’n ding schoon te houden?
We verlaten het nieuwe deel van het centrum en komen in smallere en gezelligere straatjes terecht. Op de boulevard staan rijen met kraampjes vol toeristen prut. Dezelfde sleutelhangers, glaasjes en t-shirts dan in Valkenburg en alleen een andere bedrukking. Natuurlijk ontbreken de noord-Afrikaanse verkopers met hun tasjes en riemen ook niet.
We zoeken een terrasje in de zon op, iets van de boulevard, en bestellen een broodje en een groot glas bier. Verkopers proberen ons armbanden en tasjes te verkopen. Aan niets is te zien waar we zijn op de wereld. Behalve zodra de rekening komt. 18 euro voor 2 luxe pikante hotdogs met chips en 2 halve liters bier. We hebben daar wel een klein uurtje in de zon van genoten!
Ondertussen heb ik de kaart en de geschiedenis van Alicante bestudeerd. Ik heb gezien dat verderop een hele mooie oude stadswijk is. Nog geen 20 minuten lopen. Daar gaan we naar toe.
De wijk heet: “Casco Antiguo”. Het is prachtig en in niets vergelijkbaar met het Alicante wat we tot nu toe gezien hebben. Prachtige steile kronkelende straatjes en steegjes. Gevuld met terrasje en leuke zitplekken. Waar oma buiten zit te breien. Wat ben ik blij dat we dit gedeelte van de stad ontdekt hebben! Het geeft mij compleet andere herinneringen aan deze stad!
We klimmen omhoog naar “Ermita de la Santa Creu”. Daar hebben we een geweldig uitzicht over de stad, de zee en naar het kasteel op de naast gelegen berg. We maken veel foto’s.
We lopen via een andere route terug naar onze fietsen. Onderweg koop ik een nieuw hoesje voor mijn telefoon.
We fietsen naar een groente/fruit zaak om vers fruit te kopen. Sinaasappels, ananas en papaja. Ernaast, bij de Mercadonna, kopen we bier. En fietsen dan terug naar de camper.
De zee is behoorlijk woest. Grote golven rollen op het strand. En wij nemen een biertje. Het was een heerlijke dag die ons een andere herinnering aan Alicante heeft gegeven.