Vrijdag 24 februari 2023 - Bellús: Op de fiets naar Xàtiva.

24 februari 2023 - Bellús, Spanje

Rond negen uur uit bed. Koffie, een smoothie, een bakje ananas en dan een eerste opzet maken van het reisverslag. Terwijl Mary de afwas doet zet ik alvast de fietsen klaar. Het is mij de vorige keer goed bevallen om Google Maps de routeplanning te laten doen. Ik heb geen gedetailleerde kaart van dit gebied en dan geeft Google Maps op tijd aan dat we we af moeten slaan.

De eerste kilometers moeten we flink klimmen. De weg is smal maar de Spaanse automobilisten zijn gelukkig voorzichtig met fietsers. Nadat we het hoogste punt bereikt hebben komen er een vijftal kilometers met afwisselend klimmen en dalen. Google Maps laat ons een stukje afsnijden maar dat gaat wel erg stijl naar beneden! Een eindje verder krijgen we het advies een zijweg in te gaan. Die weg is afgesloten met betonblokken maar we kunnen er nog net langs met de fiets. Het snijdt wel een hele punt af. Vijfhonderd meter verder komen we in Xàtiva. Een grote oude stad tegen een heuvel gebouwd. Een gewoonte die we hier heel vaak tegen komen. We lopen een stukje door het drukke centrum tot we bij het station uitkomen. Dan fietsen we een spoorbrug over en komen even later bij een groot winkelcentrum uit.

Eerst bezoeken we de Declaton. Ik wil kijken of ze hier het shirt hebben wat er vorige keer niet meer was bij een andere vestiging. Helaas hier ook niet. Wel koop ik een mooie buitensport broek.  Ons volgende bezoek is aan Rossmark. Washandjes, vitamines en voedingssupplementen kopen we er. Tenslotte gaan we naar de Mercadonna om de rest van ons boodschappenlijstje in te slaan. De prijzen hier zijn zodanig dat we het geplande bezoek aan de Lidl kunnen skippen.

Hierna zetten we de terugweg in. De eerste kilometers zijn heel pittig. Gelukkig hebben we e-Bikes. Dan volgt weer een traject van stijgen en dalen. Dan enige kilometers omhoog tot aan het hoogste punt. Vanaf hier gaat het alleen nog maar naar beneden toe. Terug bij de camper zien we dat we ruim 15 Km gefietst hebben.En iets meer dan 500 meter hebben geklommen. We trakteren onszelf op een radhler.

Het is ondertussen bewolkt geworden dus gaan we op tijd naar binnen. Vanavond bakken we een pizza op de pizzasteen in onze Cadac oven. En vooraf een zelfgemaakte wrap.

We testen de extra cabine isolatie en dat bevalt uitstekend. De kachel hoeft niet aan.

We zitten nog wat te lezen, te praten en naar muziek te luisteren. En na een slaapmutsje gaan we op tijd naar bed. ‘S-nachts voel ik mijn kuiten wel. Ondanks de ondersteuning zijn de hoogtemeters wel binnengekomen.