Zaterdag 25 februari 2023 - Bellús: Wandeling naar Benigànim.

25 februari 2023 - Bellús, Spanje

We gaan na negen uur uit bed. In de cabine is het maar 6 graden. In de bagageruimte onder het bed is het maar 3 graden! Veel kouder de de koelkast. Op die plek bewaren we de pizza die we gisteren overgehouden hebben omdat ie te groot is voor de koelkast.
Ik klap de isolatie van de voorruit en we doen de rollo’s open. Mary kookt water voor de koffie en even later is het al aangenaam warm in de cabine.
Tegen elf uur zet ik onze stoelen in de zon. Ondanks dat het buiten maar 15 graden is kan je gewoon al in korte broek en een T-shirt buiten zitten. Dat is het grote verschil tussen Nederland en Spanje. De zon heeft hier zoveel kracht dat 12 graden in de zon al lekker is. Wel verslavend hoor!
Ik leg de laatste hand aan het reisverslag en zet het online.
Mary komt buiten met een bakje verse ananas en even later met een heerlijke smoothie. Ze zorgt ervoor dat we genoeg vitaminen binnen krijgen. En op een heerlijke manier.
We genieten van de zon en de rust. Onze Spaanse buren zijn druk bezig om vloerbedekking in hun camper te leggen. De man maakt mallen van krantenpapier. Samen trekken ze die met een viltstift over op de vloerbedekking en dan knipt de vrouw het uit met een grote schaar. En zo te zien gaan er vele meters vloerbedekking in hun camper. En zo als dat Spanjaarden betaamt moet daar heel veel bij gepraat worden. Ik vind het niet erg om iemand zo hard te zien werken. Ha, als het maar niet te dicht bijkomt.
Wat later in de middag gaan we een eind wandelen. We staan dicht bij het stuwmeer van Bellús. We klimmen omhoog naar de de stuwdam en lopen dan achter de vangrail langs de weg naar de overkant. Daar lopen we een gravelweg in die naar enkele kilometers in een smal asfaltweggetje over gaat. We komen langs prachtige huizen. Mooi gelegen en met uitzicht over het stuwmeer verderop. Uiteindelijk lopen we het stadje Benigànim binnen. De buitenwijk waardoor we doorlopen naar het centrum is uitgestorven op deze zaterdagmiddag. We hoeven niet achter elkaar over de smalle stoep te lopen maar kunnen gewoon hand in hand over de straat lopen. Het lijkt uitgestorven hier. Een prima scenario voor een enge film.
In het centrum komen we uit bij een plein waar wat kinderen aan het spelen zijn. Voor een bar zitten wat mannen met een flesje bier aan een tafeltje. We gaan aan het andere tafeltje zitten en ik loop even naar binnen toe om twee glazen bier op te halen. Dat hebben we wel verdiend na een uurtje klimmen en dalen. Ik kijk op maps.me naar de route die we gelopen hebben en zie dat we een spoorlijn hebben gekruist. Die heb ik niet gezien! Zelfs geen baan waar een spoorlijn geweest is. Dat is niets voor mij. Dan zie ik in Google Maps dat de rails hier door een tunnel gaan en ben ik weer tevreden. Ook zoek ik een andere route om terug te wandelen. Dat kan natuurlijk langs de hoofdweg maar dat is niet leuk.
We lopen nog een rondje door het verder verlaten centrum en verlaten het stadje via een andere route. We komen bij het treinstation en zien dat dit nog in gebruik is. De route die ik gekozen heb loopt parallel met de spoorlijn. Na een paar kilometers kunnen we over een brug de spoorlijn oversteken. Vanaf de brug zien we de spoorlijn in een tunnel verdwijnen. Dat lucht wel op…
We verlaten de gebaande weg en volgen een klein paadje die bij de CV-612 komt. Die steken we over, klimmen omhoog en komen bij een klein weggetje wat in de gewenste richting naar het stuwmeer loopt. We komen uit bij de stuwdam en lopen weer achter de vangrail langs naar de overkant. Voor we terug naar de camperplek lopen zien we nog een begraafplaats. In plaats van in de grond worden de mensen hier in nissen begraven. De grond is waarschijnlijk te hard om in te graven.
Terug bij de camper hebben we wel een biertje verdiend. We hebben meer dan 10 Km gelopen. De zon is inmiddels weg en we gaan daarom naar binnen toe. Buiten bak ik de pizza die gisteren overgebleven is op de pizzasteen in de Cadac.
Na het eten zitten we te lezen en filmpjes te kijken. Nog een slaapmutsje en dan op tijd naar bed. Boven ons dekbed is het erg koud maar eronder tegen elkaar aan is het lekker warm. We genieten van het leven.