Woensdag 12 april 2023 - Valencia: Genieten in de grote stad.

12 april 2023 - Valencia, Spanje

We gaan op tijd uit bed, drinken koffie en eten fruit. Dan pak ik de rugzak in en lopen we naar het metrostation. Na 20 minuten komt de metro richting Valencia. 25 minuten later staan we in het centrum van de stad. Het is een hele warme dag! We proberen zoveel mogelijk in de schaduw te blijven vandaag.
Mary heeft gisteren een leuke jurk gezien en die willen we vandaag kopen. Het staat haar mooi en past goed. Dus gaat ie de rugzak in. Vervolgens lopen we naar de centrale markthallen. Indrukwekkend groot! Verse vis, vlees, groenten en alles wat verder maar te eten en te drinken is. We kopen een paar broodjes en lopen even naar buiten toe om ze op te eten. Dan vervolgen we ons bezoek aan de markthallen. Ik maak er wat filmpjes. Buiten kopen we een vijzel voor in de camper.
Google Maps brengt ons naar de botanische tuinen. We vinden het een groene oase zo midden in het drukke Valencia. We lopen er uitgebreid rond, zitten op bankjes en bezoeken regenwoud, woestijnen en kruidentuinen. Het verbaast me hoeveel planten en bomen Mary herkent. Daar geniet ik van!
Wanneer we een hele tijd later weer naar buiten komen strijken we neer op een terras tegenover de botanische tuin en vullen ons vochtgehalte weer aan voor we weer verder de stad inlopen. Het is warm en dorstig weer. Dus is onze volgende bestemming weer een terrasje. Ja, wanneer je maar 3 euro voor een groot glas bier hoeft te betalen is dat een aantrekkelijke keuze. En ik vindt het leuk om gewoon ergens een poos te zitten en het leven op straat te zien en te voelen.
Ik heb gezien dat er een Apple shop is op 15 minuten loopafstand dus laten we Google Maps ons daar naar toe brengen. Daardoor komen we door mooie straten die we normaal niet bezocht zouden hebben. In deze Apple shop hebben ze de kabel die ik zocht.
In een electronica winkel bekijken we wat TV’s. Wow, genoeg om je halve woonkamer mee te vullen.
Ook al is het voor Spaanse begrippen misschien nog te vroeg, toch hebben wij zin om wat te eten. We lopen naar het terras waar we gisteren waren. Daar kiezen we van het menu één bord paella met vis en één bord paella met vlees zodat we samen beide soorten kunnen proeven. Maar de ober zegt ons dat dit niet kan. Het staat wel op het menu maar is niet te bestellen. We kunnen alleen maar een pan voor twee personen in één smaak bestellen. Ik bedank hem en geef hem de menukaarten terug. Even later komt de eigenaar ons zeggen dat ze het toch wel voor ons kunnen maken. We vinden beide smaken heel lekker. Onze eerste kennismaking met paella in Spanje is een succes.
We hebben genoeg Valencia gezien vandaag en lopen terug naar de metro en nemen de metro terug naar Horta Vella waar onze camperplek is. Ik ben best wel een beetje moe van het slenteren door de stad. Het is dan ook fijn om weer in de camper te zijn en een biertje te pakken. Mary gaat nog even douchen. Het is nog steeds warm en de ramen en deuren blijven nog lang open.
Vandaag liggen we niet zo heel vroeg in bed.