Woensdag 8 februari 2023 – Van Zenata naar Murcia.

8 februari 2023 - Murcia, Spanje

We worden iets na acht uur wakker en blijven nog even onder het warme dekbed genieten. Daarboven is het koud. Het dakluik staat iets open. We hebben heerlijk geslapen.
Wanneer we wat later aan onze eerste kop koffie zitten zien we een half bewolkte hemel. Er komt in ieder geval voldoende zon op het zonnepaneel want ik zie op de App de ampères binnenstromen.
Ik maak ons reisverslag en Mary een smoothie. We overleggen wat we gaan doen vandaag. We kunnen op deze mooie, maar betaalde, camperplek blijven en op de fiets naar Murcia gaan. Dat is zo’n 12 Km over een fietspad langs de rivier. Het is nu goed weer maar er is regen voorspeld aan het eind van de middag. De andere mogelijkheid is dat we naar de gratis camperplek gaan in Murcia en dan met de tram naar het centrum gaan. We kiezen voor deze laatste optie. Nadat we genoten hebben van verse ananas, een heerlijke smoothie en nog een kop koffie pakken we alles in en zetten we alles vast. Bij de loosplek ontdoen we ons van ons afvalwater en vullen we onze verswatertank. Iets te vol blijk later.
We volgen de aanwijzingen van het navigatiesysteem en een half uurtje later staan we op de camperplek voor Ikea. Er staan hier een paar honderd campers. Naast de officiële camperplek worden ook andere parkeerplaatsen als camperplek gebruikt. We vragen ons af hoe lang dit nog getolereerd zal worden. We zien een camper met aanhanger die zeven parkeerplekken gebruikt. Maar ja, we staan zelf ook niet op een officiële camperplek en gebruiken 2 achter elkaar liggende auto parkeerplaatsen.
Mary ziet water onderuit de camper druppelen. Ik schuif de matras opzij en zie dat het water uit de dop van de watertank komt. We hebben water getankt terwijl de camper wat achterover stond en nu staan we iets voorover. De schoonmaakdop lijkt niet goed te sluiten. Ik draai de dop wat vaster. Nu ik toch de tank vrij heb ga ik meteen even ons Tank-O3 systeem ontkalken. Gewoon de ozon generator in een glas schoonmaakazijn hangen
We lopen even naar de Declathon naast de camperplek om wat te rond te kijken. Een reusachtige winkel! Ik zie een paspop met een vest wat ik wel wil kopen maar laten ze die nou net niet hebben. Wel koop ik een sneldrogend T-shirt wat ik mooi vind.
We gaan terug naar de camper om onze rugzakken op te halen en lopen naar de tramhalte naast de camperplek. We kopen 2 tickets uit de automaat en even later zitten we in de tram richting centrum. De tram wordt voller en voller en het wordt moeilijk om naar buiten te kijken waar we zijn. Hierdoor stappen we een paar haltes te laat uit en moeten een stukje teruglopen om weer in het historische centrum te komen. Op zich niet erg maar het gaat regenen en dat is niet fijn. We zijn blij dat we niet voor de fietsoptie naar Murica hebben gekozen. We lopen een café binnen een bestellen twee koffie Americano. We hebben ondertussen geleerd dat je dan een kop zwarte koffie krijgt van het juiste formaat. We betalen er 1 euro per kop voor!
We volgen een route van maps.me op mijn telefoon om naar de kathedraal in het centrum te lopen. Het loopt tegen vijf uur in de middag en alle winkels zijn nog steeds gesloten. Leerzaam om te weten dat je in siësta tijd (hier tussen 13:00 en 17:00 uur?) niet naar de stad moet gaan. Het regent nog steeds en we gaan een café binnen om wat te drinken. We zien het personeel binnenkomen. Dus ook deze plek is net weer open. We nemen de tijd om wat te drinken en gaan dan op zoek naar een winkel van Orange om een Simkaart voor onze Mifi router te kopen. Dat is goedkoper dan om het saldo van mijn Hollandsnieuwe kaart in mijn telefoon te gebruiken. De Orange winkel is snel gevonden en de kaart is snel geregeld.
We lopen verder door het centrum van Murcia. Pas nu begint de stad tot leven te komen! Alle winkels zijn nu open en het is druk op straat. We gaan op zoek naar een plek om wat te eten maar daarvoor is het nu echt nog te vroeg in Spanje. De restaurants zijn nog leeg en de enige eetplekken waar mensen zitten zijn fastfood restaurants. We hebben trek en gaan binnen bij ‘Cafe Martinez’. Het is er wel gezellig. Helaas hebben ze geen bier maar Heineken. De Wifi blijkt beter te zijn dan het eten. We hebben ervan geleerd dat we en bezoek aan de stad wat beter moeten plannen.
Het regent nog steeds en nemen daarom de tram terug naar de camperplek.
De kalk in ons Tank-O3 is inmiddels opgelost en we kunnen de tank weer sluiten en het bed weer opmaken. We zetten de kachel aan om onze natte kleren wat sneller te drogen en nemen nog een drankje. Na een slaapmutsje gaan we slapen. Het was weer een goed gevulde dag.