Zondag 26 februari 2023 - Bellús: Wandeling naar het dorp.

26 februari 2023 - Bellús, Spanje

Het is al 9:39 wanneer we uit bed gaan. Het is zondagmorgen en de camperplek staat echt helemaal vol. In het weekend komen natuurlijk ook veel Spanjaarden hier hun weekend doorbrengen. Er waait een koude wind en bijna iedereen blijft in de camper. Wij drinken koffie. Mary en ik zijn sinds het begin van onze reis bezig om Spaans te leren. Met de App Duolingo. Iedere dag doen we een lesje. Zo leren we stapje voor stapje onze eerste zinnetjes.
We maken een simpele lunch en maken daarmee wat flesjes en pakjes uit de koelkast leeg.
De hele dag binnen zitten is ook geen optie voor ons daarom gaan we een wandeling maken. Langs de rivier. Daar lopen we redelijk uit de wind en zo in de zon is het lekker. Er zitten Aalscholvers en blauwe en witte reigers. We komen bij een doorgebroken stuwdam en van het informatieblad begrijpen we dat men deze wil restaureren. We lopen langs een beekje in de richting Bellús en komen uit bij een mooi gerestaureerd washuisje. De plek waar vroeger de was voor het dorp werd gedaan. We lopen door de smalle straatjes en maken foto’s. Op het marktplein is het druk. Het terrasje waar we eerder deze week alleen zaten zit nu vol met mensen uit het dorp. Er wordt druk gelachen en gepraat. Spanjaarden houden niet van stilte. We nemen plaats aan één van de tafeltjes en loop naar binnen om een paar biertjes te halen. Drie euro voor 2 getapte biertjes. Dat houdt het leuk. Omdat het niet echt warm is lopen we na ons biertje het dorp weer uit en terug naar de camper. Zo hebben we vandaag toch weer vijf kilometer gelopen.
We luisteren muziek, lezen en praten. We hadden willen barbecueën maar vinden het daar te fris voor. Daarom bakken we een paar verse hamburgers in de wok in de camper.
Na het eten vervolgen we onze bezigheden van vanmiddag. En weer lukt het om op tijd naar bed te gaan.