Zaterdag 28 januari 2023 – Senija: Vlooienmarkt in Xaló.

28 januari 2023 - Senija, Spanje

Ook vanmorgen worden we wakker met een strakblauwe hemel boven ons. Na ons vaste ochtendritueel maken we ons op voor een bezoek aan de vlooienmarkt in Xaló. Op de kaart staat de naam van de stad aangegeven als Jalón of Xaló.
Deze vlooienmarkt is iedere zaterdag een is gigantisch groot. Zeker meer dan een kilometer. Eigenaren van grote terreinen rond de markt bieden deze dag parkeerruimte aan voor 1,50 Euro per dag. Daar maken we graag gebruik van om onze camper op een ruime en vlakke plek te kunnen parkeren. En dat voor een bedrag waar we in Almelo nog geen half uur kunnen staan!
Op de markt worden hoofdzakelijk gebruikte spullen aangeboden. Alles tussen uitgeruimde zolders en schuurtjes tot waardevol antiek. Daarnaast ontbreken ook kraampjes met wierook, kunst, gereedschap en bijouterieën niet. Hier en daar worden zakken met sinaasappelen aangeboden.
We horen Spaans, Duits, Engels maar vooral heel veel Nederlands om ons heen. Zelfs in deze voor Spanje extreem koude wintermaand komen er dus nog heel veel toeristen op deze markt af. Tijdens mijn bezoek aan deze markt twee jaar geleden in de zomer was het echt bomvol hier!
Ik koop oorbellen voor Mary. Voor mijzelf een boek van Osho en een mechanisch navigatie-instrument. Een vernuftige combinatie van kompas en sextant.
Op een van de vlooienmarkt gescheiden gedeelte van de markt worden drankjes en lokale specialiteiten verkocht. Veel mensen zitten op een centraal gelegen terras en genieten van een drankje en een hapje. Een klein bandje geeft muzikale ondersteuning aan dit geheel. Het is er reuze gezellig! We hebben ook wel trek in iets maar omdat er geen tafeltjes meer vrij zijn en ik niet de indruk heb dat de al aanwezige bezoekers snel zullen vertrekken zoeken we een restaurantje in de stad op. Onderweg haal ik nog even snel wat geld uit de muur.
Van mijn vorige bezoek aan de markt weet ik nog dat er een restaurant is wat uitgebaat wordt door 'Xperanza', de organisatie waar ook Daniëlle en Martin werkzaam zijn. Het heet 'El Taller (una experiencia)' en is maar een paar honderd meter van de markt verwijderd.
We bestellen Tapas en vers sinaasappelsap. Ik zeg dat ik de vader van Martin ben en de dame die ons bedient kan zich herinneren dat ik hier eerder met Martin was. Ze spreekt respectvol over Martins indrukwekkende sportieve uiterlijk. Tja, ik ben wat minder gespierd gebouwd ;-)
We lopen nog een rondje door Xaló maar daar is tijdens de siësta tijd weinig te beleven. We lopen terug naar de parkeerplaats waar de camper staat. De parkeerwachters zijn inmiddels verdwenen. We rijden terug naar Senija via Benissa waar we nog even een pak zaagsel halen bij de China-Market voor ons composttoilet.
Mary geeft de camper een poetsbeurt en ik geniet in de zon van een glas wijn. Even later komen Martin en Daniëlle terug van hun werk.
Zodra de zon weg is wordt het gelijk een stuk frisser en gaan wij weer naar binnen toe. Mary bakt hamburgers en omelet. Samen met brood en salade geeft ons dat een lekkere en voedzame maaltijd.
’s-Avonds genieten we van muziek van YouTube en maken ons eigen discofeestje in de camper. En alweer hebben we een fijne dag gehad!

1. Daan:
    30 januari 2023
    Weetje van de dag! Jalon is Spaans en Xalo is Valenciaans... Ene spreek je uit als Galon en het andere als Tsjalo...
  2. Mary en Harry:
    1 februari 2023