Zondag 12 februari 2023 – Van Santomera naar Altea (via La Murada en Orihula).

12 februari 2023 - Altea, Spanje

We zijn al voor negen uur uit bed en werken ons vaste programma af. We brengen de camper in reismodus en rijden naar de receptie om af te rekenen. Dan stellen we La Murada in als volgende bestemming. Hier is op zondag een hele grote markt en die willen we graag bezoeken. Gelukkig is er veel parkeerruimte op een braakliggend terrein naast de markt. Het alarmsysteem van de camper lijkt van slag te zijn. Zodra we zo’n honderd meter van de camper zijn gaat het alarm af. Ook nadat ik de camper 100 meter verderop parkeer. Trillingen in de grond hier? Dan maar even parkeren zonder alarm.
Het is een hele grote warenmarkt. Heel druk bezocht maar wij lijken de enige toeristen. Dat is leuk. Het merendeel van de kramen ligt vol kleding. Daarnaast veel groente en fruit maar ook delicatessen en streekproducten. Dit alles aangevuld met kramen die telefoon hoesjes en tasjes verkopen. We kopen groente, fruit en olijven. Een paar tassen vol. Het ziet er heerlijk uit en is erg goedkoop.
Onze volgende bestemming is Orihuela. Volgens de reisgids één van de mooiste steden in het gebied. We parkeren bij een winkelcentrum aan de rand van de stad een lopen het oude centrum binnen. Hoog boven de stad ligt een klooster en een ruïne van een kasteel. Er lijkt een hardloopwedstrijd geweest te zijn. We komen veel deelnemers tegen die naar de auto teruglopen. We zien de laatste deelnemer richting finish lopen. Even later komen we in een kindervoorstelling terecht. Een aantal verklede mensen loopt met een groepje kinderen door de oude straatjes. De kinderen moeten een lied leren om de draak te verslaan. Even later komt er inderdaad een draak aangekropen een de kinderen zingen hun liedje. De draak veranderd in een grote slang, dan in een kleine slang en verdwijnt. Wij lopen een rondje door de oude stad en komen gelukkig geen verdere draken meer tegen. De tekst van het liedje is tegen vergoeding verkrijgbaar.
We lopen terug naar de camper en rijden de snelweg weer op. Mary stelt het einddoel voor vandaag in. De camperplek van Altea. Altea is een klein stadje aan de kust ten noordoosten van Benidorm. Nadat we ons geïnstalleerd hebben lopen we even het stadje in. Het blijkt dat we niet op de camperplek staan maar op een parkeerplaats iets verderop. Omdat de camperplekken vol zijn blijven we daar maar staan.
We komen in een soort carnavalsfestijn terecht. Tenminste vrolijke muziek en verklede mensen. Echter hebben velen een identiek kostuum aan. Misschien zijn er maar een tiental verschillende soorten? En niemand heeft drank. Of toch een ander soort feest. We lopen een eind langs de boulevard en dan weer terug naar de camper.
’s-Avonds lopen we nog even de stad in om tapas te eten. Dan zit het programma eer op en gaan we slapen. Een dag waarin we veel beleefd hebben.