Dinsdag 14 december 2021 – Ankum en Fürstenau.

14 december 2021 - Fürstenau, Duitsland

Het loopt al tegen negen uur wanneer ik vanmorgen uit mijn warme bedje kom. Buiten is 9 graden, binnen een paar graden meer. Het is opgehouden met regenen. Ik doe de kachel aan en zet koffie. En ik maak het reisverslag.
Dan tref ik de voorbereiding om naar mijn volgende bestemming te gaan. Ik rol de kabel op waarmee ik aan de stroompaal zat en maak de toiletcassette leeg en schoon. Ik praat even met de camperaar die naast me staat. Vannacht hebben we hier met drie campers gestaan. Ik loop nog even naar de Lidl tegenover de camperplek om wat boodschappen te halen en blikjes in te leveren. En ik maak de prullenbak van de camper leeg. De kassabon van de Lidl gooi ik in de brievenbus van de camperplek. De camperplek is gratis en door de kassabonnen tonen de vrijwilligers die deze plek beheren aan dat het dorp er wel voordeel van heeft dat hier campers komen. Iets wat je in Duitsland bij meerdere camperplekken ziet.
Dan rij ik naar een tankstation in het dorp om LPG te tanken. Dit gebruik ik voor de kachel, om te koken en voor de koelkast. In 5 etmalen heb ik 8 Euro aan gas verbruikt. Dat is veel minder dan dat ik thuis zou gebruiken.
Vervolgens rij ik naar mijn volgende bestemming zo’n 15 Km verderop. De camperplek van Fürstenau. Een camperplek voor 2 campers op een parkeerplaats binnen de grachten van het slot! Een hele mooie plek om een paar dagen te staan. Ik bezoek de kerk van het slot en loop de winkelstraatjes door. De meeste winkels hebben een 2G of 3G beleid. Ik zie nauwelijks mensen op straat. Ondanks de kerstversiering is het kerstgevoel hier ver te zoeken.
Terug in de camper doe ik mijn kerstboompje weer aan en maak een glas glühwein. Ik heb op deze plek zelfs prima gratis Wifi. Ik zet mijn laptop aan en kijk wat YouTube filmpjes. Het wordt al snel donker. In het slot zie ik de barones de gordijnen dicht schuiven. Ik neem nog een glas glühwein. De radio speelt een kerstliedje.