Zaterdag 20 maart 2021 – Escharen en Grave.

20 maart 2021 - Escharen, Nederland

Ik ben al voor 8:00 uur wakker maar blijf nog even nagenieten in mijn bed. Door het dakluik zie ik een stralend blauwe lucht. Wanneer ik in de cabine kom zie ik dat de buitentemperatuur een half graden Celsius is. Binnen is het 5 graden maar dat schiet snel omhoog zodra ik de verwarming aanzet.
Ik maak koffie en neem een smoothie. Altijd een fijn begin van de dag. Ondertussen zijn de rollo’s in de cabine open en schijnt het zonnetje al lekker naar binnen.
Ik neem alle tijd om mijn verslag van de vorige dag te schrijven en er de details als hyperlinks aan toe te voegen.
Tegen 11:00 uur kleed ik me aan en ga wandelen. Het is te merken dat ik ver in het zuiden zit want ik zie kangoeroes. Maar snel even wat foto’s maken.
Via de Maaskade wandel ik Grave binnen. Prachtig zo’n oud stadje met zijn historische panden en smalle straatjes. Gelukkig heeft men de nieuwe huizen die er hier en daar tussen gebouwd zijn ook in de juiste oude stijl gemaakt. Zo blijft het een harmonieus geheel.
Ik loop kriskras door de prachtige oude smalle straatjes en stel me voor dat het hier al eeuwen zo is. Je voelt echt de historie hier!
Veel winkels zijn wel open en het centrum is gezellig druk. Bij sommige winkels moet je je vooraf aanmelden. Ik zie dat mensen appen voordat ze de winkel ingaan. Of hun naam op een lijst zetten die bij de ingang ligt. Keurig geregeld hier!
Ik kijk nog even bij de camperplek in Grave maar zie dat deze nog steeds bezet wordt door de camper die er donderdag ook al stond. De bezitters zitten op een stoeltje in de zon voor hun camper. Prima plekje!
Via Oud Velp loop ik naar Velp (nee, niet bij Arnhem). In Velp maak ik een foto van een heel groot klooster. Ik zit een poosje op een bankje in de zon. Wat een heerlijk begin van de lente zo! Een eindje verder maak ik wat foto’s van pasgeboren lammetjes. Ja, ze hebben hier meer dan kangoeroes!
Ik kom terecht op de Busweg. Ik zie er de resten van de oude linies om Grave. Een eindje verder staat boerderij ‘De Bus’. Een oude boerderij meet een imposante geschiedenis. Het is gelegen aan het riviertje De Hoge Raam.
Met een grote boog wandel ik verder tot ik weer in het gebied met de vele kazematten kom. Dan, een paar Km verder, ben ik weer terug in Escharen. De GPS geeft aan dat ik ruim 16 Km gelopen heb.
Ik maak nasi met Babi Pangang en kipsaté. Door het wandelen heb ik best trek gekregen. Met een koud biertje erbij wordt het een feestelijke maaltijd.
Dan ga ik verder met mijn tijdschriften. Vandaag is De Kampioen van Januari aan de beurt.
Later in de avond hoor ik de regen op het dak van de camper tikken. Maar deze prachtige dag kan niemand mij meer afnemen!