Dinsdag 25 oktober 2022 – Van Losser naar Ibbenbüren.

25 oktober 2022 - Ibbenbüren, Duitsland

Vanmorgen worden we pas rond tien uur wakker! Tja, we hebben het gisteravond ook wel heel laat gemaakt. We drinken koffie en pakken alles in en zetten alles vast. Als eerste willen we naar de kringloop in Losser. Jammer genoeg blijkt deze op maandag en dinsdag dicht te zitten. Dus gaan we naar ons einddoel voor vandaag. Via Overdinkel, Gronau een Gildehaus rijden we naar de snelweg A30 en kiezen richting Osnabrück. Bij een parkeerplaats legen we onze urinetank in een toilet. Een half uurtje later verlaten we de snelweg bij de afslag naar Ibbenbüren. We rijden echter niet naar deze stad maar richting zuid. Nog geen kilometer verder zijn we bij de camperplek bij het Märchenwald. We zijn de enige bezoekers.
We drinken nog een kop koffie en Mary maakt een smoothie. Het is heerlijk weer en regelmatig laat het zonnetje zich zien. En aan de weersverwachtingen te horen hebben we het wel getroffen deze week.
We pakken onze rugzakken in en gaan wandelen. We willen onder de heuvelrug oostwaarts lopen en dan over de kamweg teruglopen naar het westen. Dat is de Hermannsweg. Omdat ik daar heel gedetailleerde kaarten van heb is het volgen van de route een fluitje van een cent. Bij de Teutoburger-Wald-Eisenbahn begint de klim omhoog. Het is zo warm dat onze jassen uit kunnen. Op een bankje tussen de paddenstoelen en lekker in het zonnetje houden we onze eerste stop om wat te eten en te drinken. Via een smal pad klimmen we omhoog naar de Dreikaiserstuhl, een indrukwekkende rotsformatie formatie. We klimmen er bovenop en maken foto’s. Vanaf hier lopen we westwaarts over de Hermannsweg door de Dörenther klippen. Gewoon de bordje met een ‘H’ volgen. We komen langs een kleine begraafplaats waar een tiental Duitse soldaten begraven liggen die hier in de 2e wereldoorlog omgekomen zijn. Enige kilometers verderop bereiken we de ‘Almhutte’. Een uitspanning naast het ‘Hockendes Weib’. Maar gesloten op maandag en dinsdag. We houden er onze tweede stop voor vandaag. We eten en drinken wat en maken wat foto’s. Vanaf de kamweg hebben we slecht zicht op het ‘Hockendes Weib’. Daarvoor zouden we in het dal moeten lopen. Bij de Dörenther Berg verlaten we de Dörenther klippen. Nog een paar kilometer lopen en we zijn terug bij de camper. We hebben ruim tien kilometer gelopen. Met een hoogteverschil van bijna 60 meter. Een heerlijke wandeling! We belonen onszelf met een bruin biertje van de Aldi. Ik zet de foto’s op de reisblog en schrijf het reisverslag van de vorige dag.
Mary bakt bananen en we eten nog wat restjes rijst met tofu en telor boemboe Bali
We genieten van ons vaste avondprogramma. Muziek van Spotify, een drankje en veel praten. We sluiten de avond af met een slaapmutsje en gaan tegen tien uur naar bed. Best op tijd voor ons doen. Het was weer een heerlijke dag.