Donderdag 10 juni 2021 – Naar Losser

10 juni 2021 - Losser, Nederland

Ik ben om 7:00 uur al klaarwakker. De zon is al volop in de weer dus ik ga maar uit bed. Het is mooi weer en ik ben weer klaar voor en nieuwe trip. Gisteren heeft de airco van de camper een controlebeurt gehad en zijn de ruitenwisserbladen vervangen en heeft mijn fiets zijn 2e controlebeurt gehad. Alles klaar voor een nieuwe reis.
Ik pak de koelkast van de camper in, zet de fiets er achterop en leg mijn rugzak erin. Nog even scheren en douchen en ik ben rond 8:45 uur klaar om te vertrekken.
Ik dacht Duitsland in te kunnen maar dat mag nog steeds niet. Dan maar tegen de grens aan zodat ik op de fiets de grens over kan, wat wel mag. Mijn eerste keuze is de camperplaats in Losser. Daar zijn echter maar 2 plaatsen en moet je geluk hebben. En dat heb ik, er is nog 1 plaats vrij. Dat zal dus mijn plek zijn voor de komende dagen. Een eekhoorn rent over de schutting van de nabijgelegen huizen als welkomstgroet.
Al snel ben ik weg op de fiets. Ik wip even de grens over om een kop koffie te drinken bij Gut Aarnink. Op de parkeerplaats, die nog net in Nederland ligt, zijn Duitse politiemensen aan het werk om iets te zoeken. Ik volg het Nederlandse fietspad langs de grens om bij de Dreiländer Zee de grens over te steken. Op de camperplek daar staan geen Nederlanders.
Ik fiets door bossen en langs vennen. Een prachtig gebied en kom bijna niemand tegen. Heerlijk fietsen hier.
Ik kom over een redelijk onderhouden spoorlijn die niet op mijn kaart staat. Ik vind dat vreemd en ga die spoorlijn volgen. Na enige kilometers verdwijnt de spoorlijn in een bos en kan ik de spoorlijn niet verder volgen. Alle wegen en paden die het bos in gaan zijn verboden voor alle verkeer, zelfs voor fietsers en voetgangers! Ik fiets om het bos heen en zie waarom. De toegangsweg die het bos in gaat is afgesloten een slagboom en er staan wachtposten en borden. Militair gebied, verboden te betreden. Men heeft het recht om vuurwapens te gebruiken. Ik fiets verder om het terrein heen. Door een ander toegangshek zie ik in de verte een Andreaskruis. De spoorlijn loopt dus inderdaad naar dit gebied. Op Google vind ik dat dit “Materiallager Ochtrup” is. Ik volg een brede weg die naar een 2e militair gebied loopt. Ik kan door het hek gluren en zie dat hier ook een spoorlijn naar toe loopt. Hier zijn losplekken waar tanks op en af treinwagons kunnen rijden. Hiermee kan ik de mysterieuze spoorlijn dus verklaren.
Ik fiets door naar Bad Bentheim.  Ik ben blij met mijn trapondersteuning want het rijdt nu toch wel heel gemakkelijk de berg op! Aan de voet van de burcht geniet ik van een blikje Radler.
Ik fiets de berg weer af om even in het park en op de camperplek te kijken. Ook hier geen Nederlandse campers. Het staat zelfs aangegeven dat dit niet mag!
Het volgende dorpje waar ik kom is Gildehaus. Hier kijk ik even bij het station, nu omgebouwd tot woonhuis. En vanaf hier gaat deze voormalige spoorlijn over in de goederenlijn naar het militaire gebied.
Bij de Kebabzaak bestel ik een kip kebabschotel. Voor 4,50 Euro een heerlijke lunch!
Dan fiets ik door de bossen terug naar Losser een kruis de spoorlijn waar ik nu het doel van ken. Net voor de grens bestel ik een Weissenbier bij Gut Aarnink. Het leven is goed!
Terug bij de camper draai ik de luifel uit en zet mijn tafeltje een stoel er onder. Wat een prachtige dag!