Maandag 12 september 2022 – Van Gronsveld naar Chonas-l'Amballan.

12 september 2022 - Chonas-l'Amballan, Frankrijk

We hebben de wekker op 8:00 uur gezet maar ik word al iets daarvoor wakker. We drinken koffie. We pakken alles in en zetten alles vast. We willen vandaag kilometers maken en daarom op tijd vertrekken. Maar eerst gaan we nog even naar de Aldi in Gronsveld om de waterflesjes in te leveren die we gisteren leeggedronken hebben. Een om truffelpaté te kopen die vanaf vandaag verkrijgbaar is. Lekker voor op de boterham.
Dan gaan we aan de tweede etappe beginnen. Bijna 900 Km staan op de planning voor vandaag. We laten de route over aan het navigatiesysteem in onze camper. We stellen alleen in dat we geen gebruik willen maken van tolwegen. Ik heb vooraf berekend hoeveel tijdvoordeel dit zou geven en gezien dat dit niet opweegt tegen de extra kosten die we daarvoor moeten maken.
Via Luik, langs Spa en Francorchamps bereiken we Luxemburg. De dieselprijs in Luxemburg blijkt 1,87 Euro te zijn. Ik heb gelezen dat die in Frankrijk lager is daarom tanken we daar niet. Bij het eerste tankstation in Frankrijk staat 1,70 Euro/liter aangegeven maar daar is de diesel op. Verderop betalen we iets meer maar is er wel voldoende beschikbaar.
De route die we volgen is: Luxemburg, Metz, Nancy, Epinal, Vesoul, Besançon, Lons-le-Sonier, Bourg-en-Bresse, Lyon. Ik wil graag voorkomen om overdag Lyon te passeren en daarom rijden we nog even door. Dat even wordt iets meer dan verwacht. Een verschil tussen de tekst en de kaart in het navigatiesysteem kost ons zo’n 25 minuten. Meer tijd raken we kwijt bij het verlaten van Lyon. Meerdere afslagen komen samen en daarna moet het verkeer van 3 banen op 1 baan komen vanwege werkzaamheden. En dat gaat op zijn Frans. Links en rechts inhalen, ook over de vluchtstrook en doorgetrokken strepen. Van links en rechts wordt ingevoegd en weer uitgevoegd. Levensgevaarlijk!
30 Km verderop kunnen we de snelweg verlaten. Op de camperplek in Chonas-l'Amballan staan 2 campers. Plek genoeg om daar nog bij te kunnen. Vorig jaar was ik hier alleen. Nu mag ik hier samen met Mary zijn. We genieten er beide van. We nemen nog een drankje en gaan dan slapen. Het was een lange dag. We hebben veel van Frankrijk gezien en genoten.