Dinsdag 13 september 2022 – Van Chonas-l'Amballan naar Fons-sur-Lussan.

13 september 2022 - Fons-sur-Lussan, Frankrijk

Vanmorgen hebben we geen wekker gezet. We hoeven vandaag niet zo vroeg te rijden. Zo’n drieënhalf uur volgens het navigatiesysteem. Toch zijn we al voor acht uur wakker. De camperplek is ook de parkeerplaats van de basisschool van het dorp. Die begint om 8:00 uur zodat er net daarvoor veel auto’s met enthousiaste kinderen rondom de camper parkeren. Een gezellige manier om wakker te worden.
We drinken koffie en smoothies en maken ons klaar voor de volgende etappe. We rijden van de camperplek terug naar de N7 die we gisteravond verlaten hebben. Na een paar Km zien we een Aldi waar we bier en wijn kopen. De gezellige dame bij de kassa heeft alle tijd. Ze klets en lacht uitgebreid met een echtpaar voor ons in de rij en neemt daar alle tijd voor. Mary moet lachen om de ontspannen sfeer hier. Ja, ook dat is Frankrijk.
We vervolgen de N7 richting Valence. We komen door veel stadjes en dorpjes. In Le Péage-de-Roussillon rijden we zelf midden door de stad langs terrasjes, bars en winkeltjes. Bezoekers genieten al van koffie, baquette en zelfs bier! Bij Tournon-sur-Rhône gaan we van de oostoever naar de westoever van de Rhône. Een prachtige route waar we lekker op kunnen schieten. We steken de Ardèche over. We houden een korte pauze aan de Rhône om koffie te drinken. In Pont-St-Esprit wijken we van de aangeboden route af. Ik wil over de historische brug en langs het hotel waar Napoleon overnacht heeft. Daarna door smalle winkelstraatjes. Mary krijgt een goede indruk hoe stadjes in Zuid-Frankrijk zijn.
Even later komen we weer op de berekende route. Vanaf hier verlaten we het dal van de Rhône en rijden naar Bagnols-sur-Cèse waar we de rivier oversteken waaraan deze stad zijn naam te danken heeft. We gaan over de D6 en slaan af naar Lussan. Een vestingstadje boven op een berg. Na 6 Km komen we in Fons-sur-Lussan. De plek waar we de komende dagen willen blijven. Er is nog 1 officiële plek vrij op de camperplek en daar parkeren we onze camper. Onze Engelse buurman komt vragen of we genoeg ruimte hebben. Hij wil wel iets opschuiven als dat nodig is. Dat geeft een welkom gevoel.
We gaan wat eten en drinken. Het is zonnig en warm. We genieten van de rust om ons heen. En natuurlijk zorgt Mary voor een gezellig muziekje.
We hebben veel fruit bij ons en daar gaat Mary smoothies van maken. We drinken er 1 en de rest gaat in de koelkast. Als avondeten maken we curryworst met rundvleessalade. Niet echt Frans maar het was in de aanbieding bij Lidl vorige week.
Aan het eind van de avond lopen we nog even naar het dorp. We bezoeken de kruidenier en kopen een paar flessen van het lokaal gebrouwen bier. Een rode en een bruine. We slenteren wat door de smalle straatjes van het dorpje. We gaan op het terras zitten bij het plaatselijk restaurant. Om het Franse bier te proeven maar vooral om de Franse sfeer te proeven. We zien dat er gediscussieerd wordt wie ons moet bedienen. Wie durft die vreemde buitenlanders aan te spreken? Het blijkt gelukkig niet zo eng te zijn voor hun omdat ik weel in het Frans biertjes kan bestellen. Nadat wee afgerekend hebben lopen wee terug naar de camper. Nog een drankje en we gaan slapen. We hebben weer een hele fijne dag gehad.

Vorig jaar heb ik een film gemaakt van Fons-sur-Lussan. Die is hier te zien.

1. Koen:
    14 september 2022
    Harry en Mary heel veel plezier en een fijne vakantie gewenst, leuk om elke dag het uitgebreide verslag weer te lezen!
  2. Mary en Harry:
    16 september 2022
    Dankjewel. We genieten er zeker van. Ik hoop dat je de verslagen, foto's en video's leuk vind.
  3. Martin:
    15 september 2022
    Geniet van jullie vakantie.
  4. Mary en Harry:
    16 september 2022
    Dankjewel mijn zoon. Dat proberen we zeker te doen.