Zondag 18 september 2022 – Mejannes-le-Clap: Wandeling naar o.a. 'Le Siège du Diable'.

18 september 2022 - Méjannes-le-Clap, Frankrijk

Vandaag zijn we al iets na acht uur uit bed. In de camper is het 14 graden. Ja, ’s-nachts is het heel koud. Dat slaapt heel fijn. En dan kunnen we wat langer tegen elkaar liggen zonder het gevoel dat we verbranden.
We drinken koffie, Mary maakt een smoothie en ik maak het reisverslag.
Inmiddels is de temperatuur binnen tot over de 20 graden opgelopen. Buiten is het nog wat frisjes door de koude wind. Het is een strakblauwe lucht. Het belooft weer een warme dag te worden! Op mijn telefoon zie ik een waarschuwing dat het zo gaat regenen in Aadorp. We missen het niet.
Ook vandaag gaan we weer wandelen. Vandaag wandelen we veel kilometers door oude rivierbeddingen die duizenden jaren geleden zijn ontstaan en door veranderingen van de loop van de Cèze weer opgedroogd zijn. We klimmen bij opgedroogde watervallen omhoog. Het is een pittige route vandaag! Bij uitzondering komen we zelfs een ander wandelend stel tegen! Bij 'Le Siège du Diable' houden we een lunchpauze. Een prachtige plek waar de rivier hoge rotswanden heeft uitgesleten. We maken veel foto’s en films. Daarna volgt een pittige klim om de kloof weer te kunnen verlaten. Dan wandelen we enige kilometers redelijk vlak naar ‘La Baume des Fades’. We zien dolmen en de resten van een pre-historische nederzetting.
Vanaf hier lopen we terug naar Mejannes-le-Clap. Bij de camper zie ik dat we vandaag meer dan 17 Km hebben gelopen. Over een pittig parcours en met een temperatuur van tegen de 30 graden. We trakteren onszelf op een bruin Achels bier.
Helaas heeft de waterpomp van de camper het opgegeven. Ik heb een reserve bij me en zal ‘m morgen vervangen. Voor dit soort gevallen hebben we gelukkig ook een jerrycan met water.
We eten noedels, luisteren naar muziek, drinken en snacken wat. We gaan rond tien uur naar bed. Het was weer een heerlijke dag samen.

1. Martin:
    19 september 2022
    Van die paars rose gekleurde bloempjes kun je saffraan maken.
  2. Mary en Harry:
    Hallo Martin.
    Je hebt gelijk. Dat wist ik niet. Ik heb het opgezocht in mijn kruidengids. Alleen is het bijna niet te doen. Je hebt 1700 bloemen nodig voor 25 gram saffraan.
  3. Martin:
    19 september 2022
    Voor een paella heb je ongeveer 2 draadjes per persoon nodig. Paar bloemen is dan voldoende.