Zondag 24 april 2022 – Van Aadorp naar Oerlinghausen via Bad Bentheim.

24 april 2022 - Oerlinghausen, Duitsland

Vandaag gaan we weer een paar dagen met de camper op pad. Mary heeft een aantal dagen vrij en de weersverwachtingen geven het cijfer 7 en 8 voor de komende dagen. We hebben afgestemd dat we eerst naar het Teutoburgerwoud zullen gaan. Een gebied waar. Ik sinds mijn eerste bezoek met mijn opa op mijn veertienjarige leeftijd verliefd ben gebleven.
We zijn rond acht uur uit bed. We drinken koffie en genieten van ons ontbijt samen. Dan pakken we de inhoud van de koelkast thuis over in de koelkast van de camper. De fietsen gaan achterop en de laatste spulletjes gaan de camper in.
Ik ga nog even scheren en douchen en dan zijn we klaar voor vertrek. Iets na 11:00 uur vertrekken we uit Aadorp. Ons eerste doel voor vandaag is Bad Bentheim. Die plaats bereiken we via Almelo, Albergen, Weerselo, Oldenzaal en Gildehaus.
Het is te merken dat het vandaag zondag is. De camperplek en de parkeerplaatsen in Bad Bentheim zijn al goed gevuld. We parkeren naast de camperplek en klimmen langs het ‘Duivels oorkussen’ de berg op. De zon zorgt voor een heerlijke temperatuur. Op de terrassen zitten er al mensen achter een glas bier.
We kopen tickets om ‘Burcht Bentheim’ binnen te mogen gaan. Eenmaal binnen volgen we de door pijlen aangegeven route door deze prachtige burcht. We beklimmen de muur en de kruittoren. Via oude houten trappen en smalle gemetselde trapjes komen we op de top vanwaar we een prachtig uitzicht van de omgeving hebben. We dalen af naar het centrale plein en bezoeken de bibliotheek. Weer via het centrale plein komen we in de vleugel waar de gevangenissen zijn en waar een alchemistisch laboratorium uit het verleden is nagebouwd. Met behulp van een licht- en geluidsshow wordt uitgelegd hoe men hier probeerde van lood goud te maken.
Daarna bekijken we de privévertrekken van de Graaf van Bentheim. Op een groot beeldscherm verwelkomt de kleinzoon van de graaf ons in dit gedeelte van de burcht. We bekijken de eetzaal, de bibliotheek, de vergaderzaal en de slaapkamer die in de oorspronkelijke stijl ingericht zijn. Het is indrukwekkend!
Onze volgende stop zijn de stallen waar de oude rijtuigen opgesteld staan. Hierna bezoeken we de diepe put waarin zich een bron bevindt waar men vroeger het water uithaalde.
Voor we de burcht verlaten bezoeken we de voormalige slotkapel waarin nu moderne glaskunst te bewonderen is.
Nadat we de burcht weer verlaten hebben lopen we nog een rondje door het oude bergstadje. Het is nog niet te druk in deze tijd van het jaar maar alle terrassen zijn al wel goed gevuld. Via het slotpark lopen we terug naar de camper.
Ons einddoel voor vandaag is de bergstad ‘Oerlinghausen’ gelegen op de heuvelrug van het Teutoburgerwoud. Vanaf Bad Bentheim is het zo’n anderhalf uur rijden om de camperplek ‘Wanderparkplatz Oerlinghausen’ te bereiken. Er staat nog een camper en een tiental auto’s van mensen die hier in de omgeving aan het wandelen zijn.
We drinken een paar koppen koffie en gaan dan wandelen. Op het eerste gedeelte van de wandeling moeten we behoorlijk klimmen. Daarna gaat het redelijk vlak naar Oerlinghausen. Onderweg kijken we naar en proeven we van de kruiden die hier overal staan.
In Oerlinghausen gaan we eten bij Kebab & Grillhouse. Maar eerst moeten we nog even naar een geldautomaat omdat we daar niet met een bankpas kunnen betalen. We bestellen een Kebab menu. Twee porties kebab met friet, veel salades en Tzatziki. De porties zijn zo groot dat we niet alles op kunnen eten. Puffend beklimmen we daarna de 333 meter hoge Tönsberg om alle calorieën weer kwijt te raken. We lopen een aantal kilometers over de kamweg. Daarna dalen we weer af naar de camperplek. In totaal hebben we 8,19 Km gelopen met stoere hoogteverschillen op onze route. Ja, dit is wat pittiger dan de heuveltjeslaan in Aadorp!
Terug in de camper genieten we van koel biertje, gezellige muziek en nemen de tijd om met elkaar te praten. Het was een heerlijke dag!