Donderdag 6 Juli 2020 – In en rond Hopsten.

6 augustus 2020 - Hopsten, Duitsland

Niets is fijner dan wakker worden in de camper terwijl de zonnestralen al door het dakluik schijnen. Ontbijtje maken en rustig mijn post lezen en beantwoorden. Tijd voor het eerste reisverslag van deze trip. Ik zoek op Internet naar de bezienswaardigheden rondom de camperplek.
Iets na 10:00 stap ik luchtig gekleed op de fiets. Na een paar minuten ben ik het dorp uit en fiets ik door velden en bossen. Ik vind het heerlijk fietsen hier. Weinig ander verkeer en regelmatig een bankje met een mooi doorkijkje naar de omliggende natuur.
Het eerste dorp waar ik kom in Halverde. Ik zie een bordje dat hier een watermolen is en die wil ik natuurlijk wel bekijken. Het is de ‘Overmeyer Öl- und Kornmühle’. Ik kijk er wat rond, maak foto’s en een filmpje.
In het dorp koop ik een pak melk bij de dorpswinkel. Een combinatie van bakker en mini supermarkt. Wel fijn dat ze dit hier nog hebben.
Door bossen en glooiende velden kom ik in Schale. Een klein dorpje met een mooi gerestaureerd centrum. Ik maak er een filmpje.
Vervolgens fiets ik zuidwaarts richting Ibbenburen. Ik volg een kaarsrechte weg door de bossen en weiden. Het blijkt de 'Lingener Damm' te zijn. Ooit de hoofdweg tussen Lingen en Osnabruck. Een bord met uitleg verteld een stukje van de geschiedenis.
Ik kom terecht in een beschermd natuurgebied met de naam ‘Heiliges Meer’. Meren met wel een heel bijzondere geschiedenis! Nadat ik ‘Das grote Heiliges Meer’ en het ‘Erdfallsee’ heb bekeken fiets ik terug naar Hopsten.
Bij de Lidl koop ik spareribs voor op de BBQ en stokbrood. Daar heb ik wel zin in.
Terug bij de camper gaat de BBQ aan en gril ik de spareribs. Met stokbrood, saus en kartoffelsalade en een blikje Weizenbier/Grapefruit Radler een klein culinair feestje.
Het was weer een (warme) dag waar ik volop van heb genoten!