Zondag 30 mei 2021 – Rond Schoonheten.

30 mei 2021 - Havezate Schoonheten, Nederland

Ik word rond 6:35 wakker. Ik doe de rollo’s omhoog een zie de zon opkomen. Dan val ik weer in slaap terwijl de warmte al lekker binnenkomt. Al voor 8 uur ben ik uit bed. Ik maak koffie en schenk een glas sinaasappelsap in.
Op mijn gemak tik ik mijn reisverslag en plak de foto’s erbij.
Wanneer ik in de spiegel kijk zie ik de camperaars om mij heen hun fietsen voorbereiden voor een fietstocht op deze prachtige zondagmorgen. Ik volg hun voorbeeld en pak mijn fietstas ook in. Jasje, lange broek en sokken kunnen in de tas. Ik doe een korte broek en een fleece shirt aan.
Ik fiets richting Heeten. Ik ga heerlijk op een bankje in de zon zitten. In de wei tegenover mij liggen een paar blote dames die al aardig bruin worden. Ik groet ze maar ze zeggen geen boe of bah.  Pas wanneer ik verder fiets zeggen ze boeh. Ik kom weer bij het Overijssels Kanaal. Vandaag volg ik deze in de noordelijke richting. En kom bij een zelfbedieningspontje. Een paar vrijwilligers zijn deze aan het repareren. De ballast is verschoven en ze proberen dit te herstellen. Er staan al fietsers te wachten om naar de overkant te gaan.
In Raalte koop ik een aantal blikjes radler. Ik vind dat de beste dorstlesser voor tijdens een fietstocht. Dan vervolg ik mijn tocht door het Sallandse landschap een kom bij Kasteel Nijenhuis. Ik maak foto’s van het kasteel een de gigantische beelden in de tuin.
In Heino bezoek ik een terras om even naar het toilet te kunnen. Op het plein om de kerk is het ontzettend druk. Heel Nederland lijkt naar buiten te gaan vandaag!
Ik fiets door de laan achter “Huize ’t Reelaar”. Een smalle kronkelende klinkerweg. Een groep motorrijders komt me tegemoet net voordat de weg een bocht naar links maakt. Sommigen maken de bocht zo ruim dat ze de hele breedte van de smalle weg nodig hebben. Ik ga stil staan in de berm om hen de ruimte te geven. Het is een vrij grote groep en hoe verder achterin de groep ze rijden hoe minder ervaring ze lijken te hebben. Het is goed dat ik gestopt ben want een van de laatste motorrijders haalt de bocht niet. Twee meter voor mij vliegt de motor met berijder rechts voor mij de berm in. De jongeman vliegt er af en zijn motor stuitert tegen de boom rechts naast mij. De motor stuitert terug en valt boven op de man. Motor en berijder liggen nu zelfs een paar meter achter me in de berm. Andere motoren rijden voorbij maar zien niets van het ongeluk.
Ik loop naar de man toe. Hij moppert en zijn ledematen zien er niet gebroken uit. Ik til de motor op zodat deze niet meer op hem ligt en hij kruipt er onder weg. Hij blijft maar mopperen. Dan komt er een van zijn motorvrienden bij en helpt hem verder.
Geschrokken fiets ik verder. En ik besef me dat wanneer ik 2 meter verderop had gestaan, ik mijn accu vanavond niet meer op had hoeven laden.
Na een paar Km ga ik op een bankje zitten naast een grote kikkerpoel. Ik neem een blikje radler en tientallen kikkers geven me een concert. Ik geniet nog meer van deze muziek dan anders. Het had ook andere muziek kunnen zijn….
Ik fiets terug naar de camper. Ik zet mijn stoel en tafeltje buiten en geniet nog een paar uur van de zon. En ik laad mijn accu op met zonne energie. Er waait een licht briesje zodat dit prima vol te houden. Ik neem een glas rode wijn om met mezelf te toosten op de goede afloop van deze dag.