Zondag 3 september 2023 - Rodemack: Antiek en rommelmarkt.

3 september 2023 - Rodemack, Frankrijk

Het is al negen uur geweest wanneer we uit bed komen. De zon schijnt al volop en het is al lekker warm in de camper. We drinken koffie en doen een Spaanse les op Duolingo. Terwijl Mary een schaaltje fruitsalade voor ons maakt schrijf ik het reisverslag van de vorige dag.
Op de camperplek, wat tevens een gewone parkeerplaats is, komen de eerste auto’s al aangereden voor de grote antiek en rommelmarkt in het stadje. Langzaam worden de plekken tussen de campers opgevuld met personenauto’s. Mensen lopen met grote tassen en boodschappenkarretjes in de richting van de markt.
Zodra we onze fruitsalade en koffie op hebben wandelen we ook naar het centrum van Rodemack. Een prachtig ommuurd middeleeuws stadje. Het is er gezellig druk. De markt is heel groot en strekt zich uit over alle straten en pleintjes van het stadje. Op het centrale plein zijn kramen met snacks en drankje.
We lopen een route zodat we telkens maar één kant van de straat bezoeken. De spullen die te koop aangeboden worden zijn vooral serviesgoed en oude huishoudelijke gebruiksvoorwerpen. Daartussen staan ook handelaren die speelgoed, kralen, kettingen en zo verkopen. Er zijn niet echt veel kramen die echt rommel van de zolder verkopen. En de prijzen zijn best hoog! Noem iets ‘antiek’ en vraag er vijftig Euro voor. Wij vinden het rommel die met vijf Euro al goed betaald is.
We struinen enige uren tussen het antiek en de rommel door. We willen nog een terrasje pakken maar de rij die daar voor staat is zo lang dat we besluiten om maar terug naar de camper te lopen.
Het is fantastisch weer. We draaien de luifel uit en zetten de tafel en de stoelen in de schaduw en kijken naar de mensen die bepakt en bezakt van de markt terugkomen. Ik zie spullen voorbij komen die ik mij nog kan herinneren op de markt.
Mary loopt even naar de bakker toe om een broodje te kopen. We hebben een laat lunch vandaag. We zitten buiten tot de zon achter de bomen verdwijnt. We eten linzen met worstjes uit een blik.
De avond brengen we lezend en luisterend in de camper door en gaan niet zo heel laat naar bed.