Maandag 13 december 2021 – Ankum.

13 december 2021 - Ankum, Duitsland

Het is rond acht uur wanneer ik wakker word door een grote vrachtwagen die naast me komt staan op de camperplek hier in Ankum. Het blijkt een vrachtwagen met een hijskraan te zijn. De kraanmachinist heeft een lange witte baard en doet me denken aan Paulus de boskabouter. Vooral wanneer hij er nog een felgele jas bij aantrekt. Vanuit mijn bed zie ik hem in alle rust de hijskraan opbouwen. Ik ga uit bed en zet koffie. Dan kijk ik op mijn gemak naar de vorderingen van Paulus. Het blijkt de bedoeling te zijn een grote kist en enige rollen vanuit zijn vrachtwagen op het achter de camperplek gelegen bouwproject te bezorgen.
Ik maak mijn reisverslag van de vorige dag en plaats het op mijn reisblog. Het Internet is niet erg snel hier.
Dan kleed ik me warm aan en doe mijn rugzak op. Het is droog en bijna 10 graden. Ik heb zin in een wandeling door de natuur. Ik wandel langs een riviertje en een meer in de richting waar ik op de kaart een bosgebied heb gezien. Binnen 15 minuten ben ik tussen akkers en weilanden in een heel afwisselend glooiend landschap. Iedere paar honderd meter is het uitzicht over het landschap anders. Dat maakt het wandelen zo fijn. Regelmatig zie ik de grote Dom van Ankum boven de horizon uitsteken. Een mooi oriëntatiepunt! Ik wandel door een bos waar net veel dennen en sparren omgezaagd zijn. Dat ruikt zo lekker!
In een schuilhut neem ik een pakje chocomelk, en kaassnack en een worstje. Terwijl ik vanaf de heuvel in de mistige dalen kijk geniet van mijn eenvoudige lunch en de rust om mij heen. Heerlijk!
Een paar uur later wandel ik het dorp weer binnen. Bij de Lidl haal ik een paar versgebakken broodjes. In de camper doe ik er een paar zoute haringen met uitjes tussen en ik heb een heerlijk deel 2 van de lunch.
Na deze lunch loop ik even het dorpje in om wat foto’s te maken. De Dom is indrukwekkend! In de voet van de kerk zitten nissen waar vroeger de markt werd gehouden. Van de oude stadsmuur zijn nog delen bewaard gebleven. Een bordje geeft wat uitleg van de geschiedenis van deze plek.
Terug in de camper trakteer ik mezelf op een warm glas glühwein. Ik doe de kerstverlichting aan en pak een tijdschrift. Ondertussen hoor ik de klokken van de Dom slaan. Dit geeft mij een heerlijk vakantiegevoel!

1. Willem Dierink:
    14 december 2021
    Wat een rijk leven, Harrie krijg een trigger na het lezen van je blog.
    Misschien toch maar vaker spontaan de knapzak op de schouder.
    Geniet ervan !