Zondag 12 december 2021 – Van Neuenhaus naar Ankum.

12 december 2021 - Ankum, Duitsland

Om 7:00 uur door de enthousiaste kerkklokken gewekt en daarna weer direct ingeslapen. Het is nog heel donker en de regen tikt op het dak van mijn camper. Om 9:15 beginnen de kerkklokken nog enthousiaster te luiden om de gelovigen naar de kerk te laten komen. Naast de auto van de pastoor staan er nog 3 andere auto’s. Het zal niet vol zitten in de kerk.
Ik zet koffie en maak mijn reisverslag. In verband met de vorst van de afgelopen dagen heb ik mijn afvalwater niet in de tank bewaard maar in een emmer laten lopen. Die breng ik even weg naar de loosput. Mijn afval deponeer ik in de vuilnisbak even verderop. Dan berg ik alle losse dingen weer op in de camper en zet alles vast. Ik was van plan maar een of twee nachtjes in Duitsland te blijven maar daar kom ik toch op terug. Het aanbod van camperplekken in Duitsland is zoveel groter dan in Nederland en ze liggen vaak op hele leuke plekken. Vandaar dat ik nog even in Duitsland blijf. Ik rij naar de camperplek in Ankum. Een leuk klein dorpje waar ik rond 14:00 uur aankom. Het regent nog steeds. Ik sluit de camper aan op een stopcontact en betaal een Euro om 12 uur stroom te ontvangen. Ik wil de laptop opladen en er is te weinig licht op dat met het zonnepaneel te doen.
Ik maak snert en zet mijn kersttafereeltje op het dashboard. Helemaal in kerstsfeer nu! In het bushokje voor de camperplek hebben een jongen en een meisje van een jaar of 15 hun kerstfeestje. Een fles limonade erbij en een rugzak met snacks. Daar genieten ze een paar uur van muziek en hun telefoons. De temperatuur is inmiddels opgelopen tot 9 graden. Het is leuk om die jeugd zo te zien genieten!
Het blijft regenen en ik neem de tijd om het camperblad en de Kampioen te lezen. Met een glas warme glühwein erbij, een stukje kaas en wat nootjes geniet ik van de warmte en de rust in dit kleine dorpje.