Zaterdag 11 december 2021 – Neuenhaus.

11 december 2021 - Neuenhaus, Duitsland

De camperplek in Neuenhaus is in een hoek van het marktplein. Omdat daar nu zes huisjes staan van de kerstmarkt ga ik maar in de andere hoek staan. Tegenover de R.K. kerk. Om 7:00 uur wordt hier al enthousiast geluid. Het is nog heel donker en ik val weer snel in slaap. Het is al negen uur geweest wanneer ik wakker word! Het heeft gevroren en buiten is het alweer boven nul. De lucht is blauw en de zon laat zich al boven de horizon zien.
Ik zet koffie en lees de mail en het nieuws. En ik schrijf het eerste verslag van deze reis. Dan begin ik te lezen in het eerste blad uit de stapel tijdschriften die ik meegenomen heb.
Ik maak een winters maal. Stampot rauwe andijvie compleet met spekjes. Dat past wel bij dit koude weer! Nadat ik afgewassen heb is het tijd voor een wandeling door het stadje. Ik pak me lekker in want ondanks het zonnetje is het vrieskoud. Ik wandel langs de ‘stadsgraben’. Een brede sloot die gevoed wordt vanuit de Dinkel en naar de Vecht stroomt. In het centrum van het stadje drijft het water een dubbele watermolen aan. De sloot maakt deel uit van de gracht die vroeger om het stadscentrum lag. Het was een combinatie van een verdedigingswerk en een transportmogelijkheid. En natuurlijk haalde de bevolking hier hun water uit. Het centrum van Neuenhaus is deze zaterdagmiddag geheel uitgestorven. Alle winkels zijn gesloten. Alleen de Covid test en prikpost is geopend.
Ik volg de ‘stadsgraben’ tot waar deze uit de Dinkel komt. Dan wandel ik een eind langs de rivier. Via wat schoolpleinen kom ik weer terug bij de camper. Daar doe ik de kachel aan en trakteer mezelf op een warm glas ‘Heisser Rumtpf’.
Ik ga verder met mijn tijdschriften en luister naar ‘Twente FM’. De onmeunige 777 komen eraan!