Zaterdag 12 juni 2021 – Rondje Gronau, Enschede en Lonneker.

12 juni 2021 - Losser, Nederland

Het is 7:50 wanneer ik wakker word van veel kinderstemmen rond de camper. De parkeerplaats blijkt vanmorgen het verzamelpunt te zijn waar ouders kinderen halen en brengen voor sporten. Wel gezellig zo.
Ik zet koffie en maak mijn verslag. De andere 2 campers die hier staan vertrekken en even later wordt de lege plek ingenomen door een mooie zelfbouw camper. Alhoewel er een Frans kenteken op zit komt er een Nederlandssprekende man uit. We praten even. Hij heeft geen woning en leeft in zijn camper. In Nederland wil hij bij zijn moeder op bezoek in Wierden.
Het is vandaag bewolkt maar gelukkig laat de zon zich wel regelmatig zien. Ik wil vandaag op de fiets naar de Aldi in Duitsland. Daar heeft men deze week een verticuteerhark in de aanbieding en die wil ik kopen. De dichtstbijzijnde vestiging is in Gronau dus dat wordt mijn eerste doel voor vandaag.
Ik volg de fietsroutenummers naar Overdinkel. Hier word ik door een soort van kloostertuin geleid, het Majellapark. Met een kruisgang en een grote Mariakapel. Ook is er een mooi aangelegd labyrint die ik zeker even moet proberen.
In Gronau zie ik al een Aldi zonder dat ik ernaar heb gezocht. Ze hebben de spullen die op mijn boodschappenlijstje staan. Zelfs een kleine koeltas die in mijn fietstas past. En ook de verticuteerhark is zodanig verpakt dat deze in mijn fietstas past. Hij steekt er alleen een metertje bovenuit. Om een en ander te vieren ga ik naar de kochlöffel en trakteer mezelf op een currywurst. Mmm, dat gaat er wel in.
Net als een jaar geleden is men nog steeds bezig met het wegdek van de lange winkelstraat. Dat schiet niet echt op. Bij de Euroshop kijk ik of ze nog lijmklemmen hebben maar helaas zijn deze niet voorradig. Ik kijk nog wat verder rond in het centrum van Gronau. Daar waar een watermolen aan de Dinkel heeft gestaan en bij een mooi gerestaureerde watertoren.
Ik fiets binnendoor naar Glanerbrug en kijk even waar ome Harm heeft gewoond. Het huis is nog precies zoals 40 jaar geleden. Alleen het achterliggende bouwbedrijf is verdwenen. Ik volg de Ekersdijk naar Enschede. Wat is Enschede hier uitgebreid! Het ligt nu gewoon tegen Glanerbrug aan.
In Enschede is het ontzettend druk. Ik fiets er snel doorheen. Ik steek de spoorlijn naar Gronau over. De lijn die jarenlang ongebruikt is geweest is nu weer volop in gebruik. Mooi dat dit ook wel eens gebeurt. Meestal is het andersom.
Zo ook met de voormalige spoorlijn die ik volg naar Lonneker. Gelukkig heeft men het tracé bewaard en voorzien van een goed fietspad.
Op een bankje voor de kerk in Lonneker geniet ik van een blikje radler. De zon is ondertussen wat meer aanwezig.
Hierna volg ik de routenummers naar Losser. De draaiende Lonneker molen groet mij. In het Haagse bos kijk ik bij de plek waar volgens een bordje in de 2e wereldoorlog een vliegtuig is neergestort. Ik passeer prachtige buitenhuizen. Waarschijnlijk de textielbaronnen uit Twente hier neergezet.
En dan ben ik weer in Losser en zoek mijn camper op. Ik zit nog een poosje buiten maar dan begint het zachtjes te regenen. Tijd om naar binnen te gaan en een tijdschrift te lezen als afsluiting van weer een hele mooie dag.