Vrijdag 16 september 2022 – Van Fons-sur-Lussan via Barjac naar Mejannes-le-Clap.

16 september 2022 - Méjannes-le-Clap, Frankrijk

We om 7:47 wakker en gaan even later uit bed. We drinken een kop koffie. We pakken alles in en zetten alles vast. En we gaan op weg naar Barjac. Daar is op vrijdagmorgen de grote wekelijkse warenmarkt. En daar moeten we niet te laat komen omdat we dan geen parkeerplek voor de camper kunnen vinden.
Het is een klein half uurtje rijden. Helaas hebben de parkeerplaatsen een hoogtebeperking van 2,10 meter. Na wat zoeken vinden we een plekje naast de weg en lopen drinken nog een kop koffie voordat we naar de markt lopen. Zo’n 5 minuutjes.
Op de markt is het gezellig druk. Aan de gesprekken die we daar opvangen horen we dat we zeker niet de enige Nederlanders zijn hier. Op de markt is werkelijk van alles te koop. Groente, fruit, brood, vlees, worst, vis, honing, wijn en veel soorten kaas. Daarnaast veel kleding, tasjes, riemen, huishoudelijke artikelen, bas- en bedtextiel, zonnebrillen en bijouterieën. En niet te vergeten: Kruiden, zeep en lavendel. Ook zien we veel kramen die tafellakens en zeil voor op tafel verkopen. Op en rond de markt zijn veel terrassen waar volop gebruik vaan wordt gemaakt. Menigeen zit al achter een glas bier vanmorgen.
De markt is heel groot en verdeeld over verschillende pleinen. En we willen natuurlijk niets missen! We kopen groente een fruit, geitenkaas, worsten en gedroogde lavendel.
We lopen terug naar de camper en drinken nog een kop koffie. Dan rijden we naar de camperplek in Mejannes-le-Clap. Dat is een half uurtje rijden. We zijn de enige camper daar. Voordat we het plekje naast de crèche gaan staan waar ik vorig jaar ook stond gaan we op de loosplek onze afvalwatertanks legen en vers drinkwater tappen. We hebben in 5 dagen nog geen 50 liter water gebruikt.
Het is prachtig weer. We lopen even naar de bakker maar die is al dicht. Op de markt verkochten ze alleen grote broden en daar doen we te lang mee. Gelukkig hebben we nog crackers. We lunchen aan een picknicktafel onder een boom achter onze camper. Iets verderop zitten een paar jonge dames ook van hun lunch te genieten.
Daarna draaien we de luifel uit en zetten onze stoelen er onder. Tijd om te ontspannen. Niet te veel natuurlijk. Ik ga het reisverslag maken en Mary gaat een smoothie maken van het verse fruit wat we net op de makt hebben gekocht. Daarna mogen we echt even niets doen! Voor vijf uur loop ik nog even naar de Tourist Info om een parkeerticket te kopen. Achter de balie zitten de dames die ik eerder op de picknicplek zag. Ik moet 15,90 Euro afrekenen.
Aan het eind van de middag gaan wee nog een eindje wandelen. We lopen naar het stenen huisje een paar Km verderop. Hier heb ik vorig jaar foto’s van gemaakt en Mary wil die plek graag zien. Nu maken we er foto’s van elkaar.
Via een grote boog lopen we terug naar de camper. We eten wortelsoep met balletjes als avondeten. Daarna douchen we ons even naast de camper.
De avond brengen we in de camper door. We staan op de top van een heuvel. Zonder zon is het daar voor ons wat frisjes. Vooral na alle zon die we hebben gehad.
Terugkijkend op een heerlijke dag gaan we weer vroeg naar bed. We mogen hier leven als God in Frankrijk.