Dinsdag 26 april 2022 – Van Oerlinghausen naar Detmold.

26 april 2022 - Detmold, Duitsland

Wanneer we rond acht uur wakker worden schijnen de zonnestralen al tussen de bladeren van de bomen door. We doen de kachel aan en blijven nog even in bed liggen kletsen. Dan gaan we er uit zetten koffie en genieten van ons ontbijt.
We pakken de spullen in en zetten alles vast om weer verder te trekken. Ons eerste doel voor vandaag is een bezoek aan onze vriend Arminius. Omdat ik hem al zo lang ken mag ik Hermann tegen hem zeggen. Op de weg naar hem toe gaan we nog even shoppen bij de Combi. Hier is het nog steeds verplicht om medische mondkapjes te dragen in de winkel!
Op deze doordeweekse dag is het nog heel rustig op de parkeerplaats bij Hermann. We wandelen langs het ‘Kletterpark’ naar het indrukwekkende monument. Onderweg zien we dat de 'Bandelhütte' helaas afgebrand is. We kopen een combiticket om het monument te mogen beklimmen een waarmee we ook de ‘Externsteine’ mogen beklimmen. Het blijft indrukwekkend om aan de voeten van Hermann te staan! Onvoorstelbaar dat men dit beeld rond 1850 heeft kunnen bouwen met de beperkte gereedschappen die men toen had!
Nadat we uitgekeken zijn lopen we terug naar de camper en rijden naar het einddoel voor deze dag. Dat is de camperplek in Detmold. Er zijn nog meerdere plekken vrij. We parkeren en genieten van onze lunch. Daarna nog een kop koffie en dan lopen we de stad Detmold in. Het is mooi om de mooie oude vakwerkhuizen in het historische stadscentrum te zien. Een aanblik die in honderden jaren nauwelijks veranderd is. Op een bankje aan het riviertje ‘de Werre’ eten en drinken we iets uit onze rugzakken. We slenteren door de stad en bekijken de oude gebouwen. We bezoeken ‘Nanu Nanu’ en ik denk aan Daniëlle. Bij de Euroshop waar de prijs ondertussen 1,10 Euro is geworden kopen we wat spulletjes voor thuis en in de camper. Dan lopen we terug naar de camper. Onderweg plukken we nog wat smeerwortel.
Voor het avondeten trekken we een blik ‘Nasi Goreng’ open. De avond brengen we lezen en pratend door. Het is onze eerste gezamenlijke avond in de camper dat de kachel niet meer aan hoeft! De zomer komt eraan. We hebben weer een heerlijke dag gehad.