Woensdag 27 april 2022 – Detmold

27 april 2022 - Detmold, Duitsland

Vandaag zijn we rond negen uur uit bed. Vandaag willen we een langere wandeling maken. Daarom gaat Harry vandaag geen reisverslag maken. Wel zetten we koffie en nemen de tijd om te ontbijten. Dan pakken we onze rugzakken in, sluiten de camper af en lopen naar het station in Detmold. Dat is zo’n 20 minuten lopen. We halen 2 tickets naar Leopoldstal uit de automaat en moeten ongeveer 10 minuten wachten totdat de trein komt. We zitten in de juiste trein maar helaas stopt deze niet in Leopoldstal maar pas 10 Km verderop. Terwijl we op dat station staan te kijken naar de dienstregelingen komt een stationsmedewerker ons vragen waar we naar toe willen. We leggen ons probleem uit en hij wijst ons naar de juiste trein. Op de dienstregelingen is niet te zien of een trein wel of niet stopt op een tussengelegen station. Niet echt handig! Na een half uurtje komt de trein en we rijden ermee terug. Deze trein stopt wel op het station in Leopoldstal. Nou station, het perron is gewoon een onverhard zandpad! Dat heb ik in Europa nog niet eerder meegemaakt.
Vanaf het ‘station’ klimmen we omhoog naar het eindpunt van de Hermansweg. Dat is 1,9 Km steil omhoog. Helaas vergeet ik om de GPS op tijd aan te zetten waardoor dit stuk van de wandeling niet bij in het hoogteprofiel van de wandeling wordt opgenomen.
Wanneer we de top bereikt hebben nemen we eerst een pauze om wat te eten en te drinken. Dan zoeken we de rotsformatie waar het hoogste punt is en maken we wat foto’s.
Het volgende deel van de route gaat hoofdzakelijk naar beneden. Waar bij mijn vorige wandeling hier nog bossen waren zijn nu alleen nog maar kale bomen. De ‘Schorskever’ heeft zijn vernietigende werk goed gedaan.
Bij de ‘Silbertalmühle’ houden we een pauze om onze meegebrachte koffie te drinken. Het terras is gesloten en we zijn blij dat we zelf heet water en koffie meegenomen hebben.
We gaan verder naar de ‘Externsteine’. De plek waar ik ooit met mijn opa ben geweest. Een bijzondere plek waar ik nooit genoeg van kan krijgen. We hebben gisteren al tickets gekocht bij Hermann. De caissière die de tickets af moet stempelen is drukker met een telefoongesprek dan met onze tickets. Dat vind ik echt niet kunnen.
We beklimmen beide trappen. Mary heeft bij de tweede moeite om over het houten brugje naar boven te durven klimmen. Maar ze overwint haar  hoogtevrees en bereikt ook het hoogste punt waar eens een kapel was. Een Nederlandse man maakt wat foto’s van ons en ik van hem en zijn vrouw.
We lopen terug naar Horn om de bus naar Detmold terug te nemen. Helaas rijdt deze net te vroeg weg. We lopen door naar het station om daar de trein naar Detmold terug te nemen. De ticketautomaat in de trein werkt niet mee om met behulp van ons bankpasje een ticket te kopen. Met hulp van de conducteur en cash geld lukt het om net op tijd tickets te kopen.
We lopen terug naar onze camper. Daar terug zijn we heel blij dat we niet verder hoeven te lopen. We hebben vandaag ruim 20 Km gelopen. Moe maar voldaan laten we ons op de camperstoelen zakken. Voor we gaan slapen luister ik naar 'Still crazy after all these years'.  Dat stemt me wel tevreden.