Vrijdag 29 april 2022 – Naar de Brocken.

29 april 2022 - Brocken, Duitsland

Het loopt al tegen negen uur wanneer we uit bed komen. We bevinden ons op 800 meter hoogte en dat is aan de temperatuur goed te merken. Zowel binnen als buiten is het 8 graden. Het is heiig maar de eerste zonnestralen prikken al door het wolkendek. Mary zet de muziek aan. We zetten koffie en ontbijten. Ik maak het reisverslag van de vorige dag. We vullen een grote thermoskan met kokend water en pakken onze rugzakken in. Rond het middaguur verlaten we de camper om te gaan wandelen. We willen de Brocken beklimmen. Met 1142 meter de hoogste berg van de Harz.
Na anderhalf uur klimmen houden we onze eerste pauze bij een picknicktafel naast de voormalige grens tussen West-Duitsland en de DDR. Overal ligt nog sneeuw. Na een steile klim over de betonstrip van de oude grensbewakingsweg komen we bij de Brockenbahn. Even later komen we de eerste stoomtrein tegen. We lopen enige kilometers parallel met dit smalspoor mee. Vanaf het punt waar we de spoorlijn weer verlaten gaat de laatste kilometer stijl omhoog. Na drie uur stevig klimmen zijn we op de top. We hebben bijna 350 meter hoogteverschil overbrugd!
Het is een beetje bewolkt. Er waait een ijskoude wind. We doen onze jassen aan. Mijn handen zijn blauw van de kou. Na een korte pauze beginnen we aan de weg naar beneden. Ook naar beneden is het eerste steile stuk tot aan de spoorlijn geen gemakkelijk pad om te wandelen. De kilometers parallel aan de spoorbaan gaan langzaam naar beneden. Dat is fijn wandelen. De betonstrip kost weer wat meer inspanning.
Ook op de terugweg houden we weer een pauze bij de voormalige grens. Een stelletje goudvinken komen de koekkruimels van de tafel halen terwijl we daar zitten. Wat leuk!
Dan beginnen we aan de laatste 4,5 Km van de terugweg. Beide beginnen we onze spieren wel te voelen!
Wanneer we weer terug zijn bij de camper zijn we blij dat we onze wandelschoenen uit kunnen trekken en kunnen gaan zitten. Over de terugweg hebben we 2 uur gedaan. In totaal hebben we vandaag bijna 22 Km gelopen. We zijn er trots op!
Het avondeten voor vandaag is Bami Goreng. We drinken nog iets, luisteren naar muziek en gaan al rond tien uur naar bed.