Vrijdag 28 mei 2021 – Schoonheten.

28 mei 2021 - Havezate Schoonheten, Nederland

Al voor 8:00 uur wakker en iets daarna mijn bed uit. Het is heiig en droog. Ik begin met water te koken om koffie te maken. Ik neem de tijd om mijn verslag te maken en mijn mail te lezen en te beantwoorden. Met ondertussen nog een 2e en 3e kop koffie. Ik check de inhoud van de koelkast om een boodschappenlijstje te maken.
Terwijl ik lekker op mijn gemak in en om de camper bezig ben breekt de zon door de wolken en loopt de temperatuur snel op. Ik doe wat blikjes, mijn jas en een korte broek in de fietstas. Ik zoek de fietskaart van dit gebied op een vouw ‘m zodanig dat ie in mijn stuurtas past. Ja, en ik herinner mee nu weer dat deze kaart zo oud is dat de nummers van de fietsknooppunten niet meer kloppen. Toch maar eens sparen voor een nieuwe.
Rond 10:30 uur fiets ik richting Haarle. Het is nog frisjes vooral wanneer ik in de schaduw fiets. Maar na Haarle loopt de temperatuur op en verwissel ik mijn legging voor een korte broek. Laat de vitamine D maar komen!
Het is heerlijk fietsen over de Haarler- en Holterberg. Fijne fietspaden en een prachtige natuur. Ik maak een rondje door bos en hei en kom uiteindelijk weer in Haarle terecht. Een wel bij erve "De Pas". Het terras daar zit zo vol dat je moet wachten op een plek. Dat ga ik dus niet doen. Er tegenover heeft men op de plek waar eeuwen een herberg heeft gestaan de contouren van de buitenmuren in de grond aangegeven. En daarbinnen heeft meen bankjes geplaatst rond de plek waar vroeger de openhaard was. En dat vind ik een prima alternatief voor het volle terras. Een blikje radler uit de fietstas en even lekker genieten van de zon op mijn huid.
Tussen weilanden en akkers fiets ik naar Raalte. Ook hier zitten de terrassen weer vol. Zo vol zijn ze voor de Corona gekte nooit geweest. Het lijkt erop dat heel Nederland zich aan heeft laten praten dat we dit zo gemist hebben en het nu in moeten halen. En de meute doet wat ze aangepraat is.
Bij een kraampje koop ik een Vietnamese loempia en zet me ermee op een bankje op de markt. En daarna werk ik mijn boodschappenlijstje af bij de Aldi en fiets terug naar de camper.
De temperatuur is geweldig. Ik doe mijn kleren uit en laat de zon op mijn lichaam branden. Een heerlijk gevoel na al die weken met regen!
Ik kan mijn buurman blij maken met een nieuwe zekering zodat hij zijn waterpomp weer kan laten pompen. De camperplek loopt vanmiddag helemaal vol. Niet alleen vanwege het mooie weer maar ook omdat de overnachtingsprijs maar 5 euro per plek is. Ja, ik geef toe, dat weegt bij mij ook wel mee.
Ik blijf buiten zitten totdat de zon achter de horizon verdwijnt. Het was weer een fijne dag!