Zaterdag 29 mei 2021 – Rond Schoonheten en Heeten.

29 mei 2021 - Havezate Schoonheten, Nederland

Rond zeven uur word ik vanmorgen wakker. Ik doe de rollo open en laat de zon naar binnen komen. Het is een strakblauwe lucht. De warmte op mijn blote lichaam voelt heerlijk. Dit zijn we wel tekortgekomen de laatste maanden!
Het is 7:37 uur wanneer ik de computer opstart. Het nummer van de kleine Boeing. Ik heb (ook) een afwijking voor nummers ;-)  Binnen is het 15 graden. Buiten geeft de thermometer 30 graden aan omdat ie in de zon hangt.
Naast de laptop staat al een dampende kop koffie op mij te wachten. Het begin van een mooie zaterdag.
Nadat ik mijn reisverslag, foto’s en video aan mijn reisblog heb toegevoegd doe ik mijn camera’s en een paar blikjes drinken in de fietstas. Het is ondertussen bewolkt geworden en ik sluit zelfs een paar druppels regen niet uit. Dus eerst maar een legging en een dun jasje aan.
Als eerste bezoek ik net om de hoek “Havezate Schoonheten”. Het huis van mijn gastheer. Of gastdames moet ik eigenlijk zeggen. De baron is overleden en zijn 4 dochters bewonen het huis.
Een echtpaar op de fiets vraagt mij hen te helpen om de weg naar Heeten te vinden. Ze hebben een prima kaart met de fietsknooppunten erop. Maar die zijn zo groot afgedrukt dat je de plaatsnamen niet meer kan lezen. Ik stuur ze in de juiste richting.
Ook ik kom door Heeten. Het is onvoorstelbaar maar het terras zit deze zaterdagmorgen al behoorlijk vol met fietsers. Goed voor de plaatselijke horeca.
Na Heeten volg ik het fietspad langs het Overijssels kanaal. Het fietspad is aangelegd met subsidie van Europa zoals een bordje aangeeft. Na een paar Km sla ik af naar Wesepe. Hier ontdek ik een oud station van de lijn Deventer-Ommen. Natuurlijk maak ik wat foto’s. Ik zie een weggetje die “Oude spoorpad” heet en die moet ik natuurlijk volgen. Na een paar Km is niets meer van de oude spoorlijn te zien. In de buurt van Diepenveen kom ik bij de prachtige “Huize Boxbergen“. Weer tijd voor een foto.
Ik fiets verder en rij een smal weggetje in. Ik kom 3 dames met een ezel tegen. En dan rij ik tegen een oud spoorgebouw aan. Het is “Halte Eikelhof“. Er staat zelfs nog een spoorboom! Vanaf hier kan ik een fietspad over het voormalig spoortraject enkele Km richting volgen.
Dan fiets ik door de bossen naar Frieswijk waar ik het Overijssels Kanaal weer bereik. Ondertussen is de zon weer doorgebroken en kan mijn jasje en legging uit en de korte broek aan. Ik doe dit op een bankje in de zon aan het kanaal waar ik tevens geniet van een koud blikje Radler.
Ik fiets langs het kanaal terug naar Heeten. Onderweg zie ik een aantal huizen die in een weiland met koeien in de grond zijn gebouwd. Dat vind ik heel mooi. Zie hier voor de uitleg!
In Heeten eet ik een portie kibbeling bij de visboer op het plein naast de kerk. Van fietsen krijg ik wel trek in eten. Het smaakt me heerlijk.
Op het plein begint de route "Oer, vuur, ijzer" om meer te leren over oer wat hier 1900 jaar geleden al door de Germanen in ijzer omgezet werd.
Ik krijg een Apje van Lia dat ze op de camperplek willen komen. Dus fiets ik terug naar de camperplek. Ik sta nog even met de buurman te praten. En dan komen Jorien, Lia en Jule er al aan. We zitten een poos gezellig in de zon. Fijn zo’n verassing!
De dames gaan weer huiswaarts en ik blijf nog een poos in het zonnetje nagenieten van deze mooie dag.