Dinsdag 30 mei 2023 – Van Schiphol naar Bangkok.

30 mei 2023 - Bangkok, Thailand

Al vroeg worden we wakker in het vliegtuig naar Bangkok. Ik heb wel een beetje geslapen maar niet echt. Gelukkig konden Mary en ik een beetje tegen elkaar aan hangen maar ik heb geen langere periodes geslapen. Geen probleem, dat halen we de volgende nacht wel weer in. Op tijd zitten we achter ons ontbijt en na een kop koffie gaat alles weer goed.
We landen op het vliegveld van Bangkok en taxiën vlot naar de terminal. We zijn snel het vliegtuig uit en binnen een kwartiertje staan we al bij de balie van ‘Visum on arrival’. Ik weet niet waarom maar wij zijn de enige passagiers die hier staan. Nadat er een foto van ons gemaakt is en onze vingerafdrukken zijn genomen krijgen we de stempel in ons paspoort. Binnen 2 minuten zijn we klaar en lopen we door naar de bagageband om onze rugzakken op te halen. Ook dat duurt maar even en we lopen door naar de aankomsthal. Ik koop een SIM kaart voor de MiFi router. Bij Exit 6 zoeken we te vergeefs naar de bus die ons naar Khaosan Road kan brengen. Oeps, we ontdekken dat we op de verkeerde verdieping zijn. De vergissing is snel ontdekt en hersteld en we vinden het kantoortje van de juiste bus en kopen een ticket. In het kantoortje halen we onze grote rugzakken uit de hoezen. Even later stappen we in de bus en na 20 minuten wachten vertrekt de bus. Samen met 2 andere passagiers rijden we in een grote bus naar het centrum van Bangkok. Wij stappen uit bij het begin van Khaosan Road. Het is warm en vochtig maar bewolkt. Het is nog geen 5 minuten lopen naar ons hotel. Oeps, nog een foutje. We staan bij de receptie van het verkeerde hotel. We moeten 50 meter verderop zijn. Ha, nog niet helemaal wakker. Bij het juiste hotel melden we ons bij de receptie, betalen de rekening en de borg voor de sleutel en worden naar onze kamer gebracht. Nadat de kamerjongen onze sleutel heeft gebracht richten we ons in. Ik maak het reisverhaal af en stuur het weg.
We maken even een verkenningsrondje naar Khaosan Road. Overdag is hier nog niet zoveel te beleven. Ik koop een kleurige lange broek en we strijken neer op een terras. Tijd voor een koel glas bier. We lopen verder en gaan op zoek naar een kapster om Mary’s haar te vlechten. Via een groot kloostercomplex lopen we terug naar de straat waar het hotel is. En het eerste wat we daar zien is een meisje die buiten het haar van een man aan het vlechten is. Mary bekijkt wat voorbeelden op haar telefoon en we maken een afspraak voor de volgende dag. Na zoveel inspanning is het weer tijd voor ontspanning ;-)  Op het terras naast het hotel is er een aanbieding van Leo bier. 0,62 liter voor 100 bath (2,70 Euro?). Met livemuziek. Zo’n aanbieding laten we natuurlijk niet aan onze neus (en mond) voorbijgaan.
Na deze uitspatting lopen we terug naar onze kamer om onze telefoons en onszelf op te laden. Even een paar uurtjes slapen en een douche nemen en we zijn weer fit voor het avondprogramma. Het regent en om te voorkomen dat we drijfnat worden lopen we weer naar het terras naast het hotel. Het bier is nog steeds in de aanbieding en deze keer bestellen we er ook een maaltijd bij. Beide hebben we een heerlijke Thaise rijstschotel en samen met een grote fles Leo en livemuziek genieten we van het eten. Het is leuk om de vele straatverkopers langs te zien gaan met eten en souvenirs. We hebben continu wat te kijken hier. En wij dachten dat het terras bij het Aahoes al bijzonder was!
Het is inmiddels droog geworden en wij besluiten ons nog even in het nachtleven van Khaosan Road te storten. Het is er nu superdruk. Markstalletjes die voedsel en kleding verkopen. Terrasjes met luide muziek en veel mensen die ons proberen te verleiden met goedkoop bier, lachgas, wiet en maaltijden. We zien op meerdere plekken dat er haar wordt gevlochten dus Mary wordt helemaal blij!
We ontsnappen aan de drukte en lopen terug naar onze kamer. We hebben al heel wat beleeft op deze eerste dag!