Woensdag 31 mei 2023 – Bangkok.

31 mei 2023 - Bangkok, Thailand

Ik word rond zeven uur wakker en kan niet meer slapen. We lopen 5 uur voor op de tijd in Nederland. Ik begin maar met het maken van het reisverslag. Wanneer Mary rond acht uur wakker wordt is het reisverslag al klaar en verstuurd.
We gaan douchen en kleden ons aan. We gaan ontbijten op het terras naast het hotel. Daarna loop ik met Mary naar de shop waar we afgesproken hebben om haar haar te laten vlechten. We spreken af dat ze mij zal bellen zodra ze klaar is. Ik wandel een stuk door de omgeving en ga dan terug naar onze kamer. Iets na twaalf uur loop ik richting Mary en neem plaats op een nabijgelegen terras en bestel een flesje cola. Het is gewoon leuk om hier op een terras te zitten en het straatleven te beleven. Toeristen lopen langs. Sommigen gekleed alsof het koud is, anderen hebben nauwelijks iets aan. Straatverkopers bereiden hun gerechten en jonge mannen op scooters vervoeren grote hoeveelheden spullen.
Iets na enen komt Mary naar buiten. Haar haar ziet er prachtig uit! Ik bestel een kokosnoot voor haar. We rekenen af en lopen via het kloostercomplex richting Khao San Road. We lopen de centrale tempel van het complex binnen maar worden weggestuurd omdat we geen mondkapje dragen. Boeddha zal wel erg vatbaar zijn! We lopen om de tempel heen. Een man vraagt ons waarom wij niet naar binnen gaan en biedt ons een mondkapje aan. Bij 37 graden en vochtige lucht slaan we het aanbod af.
Via Khao San Road lopen we naar de Golden Mountain tempel. Onderweg zien we veel daklozen. Het is een hele klim om boven op de Golden Mountain te komen! Het voelt heel bijzonder om bij de vele Boeddha’s te zijn. We luiden de klokken en slaan op een reusachtige gong. We hebben een prachtig uitzicht over Bangkok.
We lopen weer naar beneden in bekijken de Sraket Temple
We komen in een straat terecht waar alle timmerlieden deuren maken. Echt vakwerk! Dan komen we in de wijk waar Boeddhabeelden verkocht worden. Ja, iedere wijk heeft zijn eigen specialiteit. Nog een kwartiertje lopen en we zijn terug in de straat van het hotel. Na een heel warme wandeling trakteren we onszelf op een grote fles bier. Dan lopen terug naar het hotel. We nemen een douche en ik doe luchtiger kleding aan. Vanmiddag was ik wat minder luchtig gekleed om tempels te kunnen bezoeken. Voor de rest van de dag mag het wat luchtiger.
We lopen naar Khao San Road om een jurkje te kopen voor Mary. Iets verderop zien we nog een andere en ook die kopen we. Dan gaan we op een terras zitten om wat te drinken. Maar de verschillende muziek die van alle kanten komt is zo luid dat we het na 1 drankje wel gezien (en gehoord) hebben. We lopen richting hotel en bestellen wat te eten in een marktstalletje waar we ook kunnen zitten. Het eten is heerlijk en goedkoop. We nemen de tijd om ervan te genieten en het straatleven te bekijken. Dat verveelt nooit.
We lopen verder naar het terras met livemuziek waar we de vorige avond waren. Ook vanavond is er weer livemuziek. We drinken er wat voor we weer terug naar het hotel lopen.
We hebben weer een heerlijke dag gehad.