Maandag 29 mei 2023 – Schiphol.

29 mei 2023 - Bangkok, Thailand

Mijn iPhone maakt ons om 7:45 wakker. We gaan douchen, drinken koffie en pakken onze rugzakken in. We lopen naar de receptie om op tijd te zijn voor de shuttlebus naar Schiphol. Maar de shuttlebusjes blijken niet op de tijden te vertrekken die op het bordje bij de receptie staan maar gewoon willekeurig. Ik vind dat slordig. 20 minuten later komt een busje en brengt ons naar het andere Bastion Schiphol hotel waar we gisteren waren. Hier stappen we over op een grotere bus die ons naar Schiphol brengt.
Thuis hebben we ons al ingecheckt en onze boarding passen geprint. Nu kunnen we dus direct doorlopen naar de bagage drop-off. Maar eerst doen we onze rugzakken in een hoes zodat ze iets beter afgesloten zijn. Ook bij de bagage drop-off moet je tegenwoordig alles zelf doen. Eerst zelf je bagagelabels printen en deze daarna aan onze bagage bevestigen. Hierna je bagage in een kast leggen waar het wordt gewogen en gemeten. En als het dan goed is verdwijnt het in het systeem.
We lopen terug naar de centrale hal waar we bij AH belegde broodjes en drinken kopen. We genieten van ons ontbijt op een bankje tussen gehaaste reizigers.
In alle rust lopen we naar de douane. Ik word uitgebreid gefouilleerd door een man die in opleiding is. Twee collega’s kijken of hij het goed doet. Mary moet spullen uit haar tas halen nadat deze is gescand. Alles is goed en wij lopen door naar de aangegeven gate. Terwijl we op onze vlucht naar Parijs wachten gebruik ik de tijd om het eerste reisverslag van deze reis te maken.
Wanneer het bijna tijd is om naar het vliegtuig te gaan wordt er omgeroepen dat de vlucht naar Parijs gecanceld is om ‘technische redenen’. We lopen naar een self-service station om ons om te boeken. De nieuwe vlucht wordt een directe vlucht van Schiphol naar Bangkok en komt ongeveer op hetzelfde tijdstip daar aan. Naast nieuwe boarding passes krijgen we tevens 2 vouchers van 12 Euro om iets te eten en te drinken.
We zoeken een rustig plekje op om te zitten. Daar bekijken we de situatie en schrijven de nieuwe gegevens in ons aantekenboekje. Een klein notitieblokje waar we alles opschrijven wat we onderweg nodig hebben. Paspoortnummers, telefoonnummers, vluchtnummers, adressen van hotels en dergelijke. Dan hoef je nooit alles overhoop te halen wanneer je die onderweg nodig hebt!
De volgende vlucht is om 17:10 vanmiddag. Dus hebben we alle tijd. Daarom begin ik alvast aan het reisverslag van deze maandag. Terwijl ik daar mee bezig ben krijg ik een SMS van KLM dat ook deze vlucht vertraagd is. We zullen om 17:55 vertrekken.
Op onze nieuwe instapkaart staat geen gate nummer aangegeven. Dus gaan we daarnaar op zoek. Het blijkt dat wij in de Shengen sectie van Schiphol zijn omdat we oorspronkelijk eerst naar Parijs zouden gaan. En omdat we nu direct naar Bangkok gaan moeten we naar het niet-Shengen gedeelte. En dus door de paspoortcontrole. Ook die controle moeten we zelf doen. Nog even en we moeten ook zelf vliegen ;-)
Onze lunch vouchers besteden we bij de Ierse pub. Ieders een Red Murphies en wat bitterballen. En daarvoor blijkt de 24 Euro van het voucher zelfs nog niet voldoende te zijn!
We lopen naar de gate en wachten tot we aan boord kunnen gaan. Daar krijgen we twee stoelen achter elkaar. Mary ontdekt dat naast ons ook een stel op twee stoelen achter elkaar zit en regelt dat we kunnen ruilen. Zo kunnen we alle vier naast elkaar zitten. Zou KLM dat extra doen? Een stoel omboeken levert 40 Euro per stoel op!
We eten rijst met kip. Heerlijk! Van Daniëlle en Martin hebben we geleerd dat je bij KLM onbeperkt drankjes en snacks op kunt halen achter in het vliegtuig. Mary probeert het. En dat klopt inderdaad. Zo krijgen we voldoende wijn binnen om snel in slaap te vallen. Op naar Bangkok!