Donderdag 1 juni 2023 – Bangkok en naar Chiang Mai.

1 juni 2023 - Bangkok, Thailand

De wekker loopt om 8:00 uur af. En dat is maar goed ook anders hadden we vast nog heel lang geslapen! We zijn nog niet aan het tijdsverschil gewend.
We pakken onze rugzakken in. Dan gaan we naar de receptie om uit te checken. Onze grote rugzakken laten we achter in het hotel. De dagrugzakken gaan met ons mee.
Via het kloostercomplex lopen we naar het markstalletje waar we de vorige dag hebben gegeten. Nu bestellen we er een ontbijt. Op ons gemak eten we het op en bestellen nog een extra glas sinaasappelsap. We lopen naar een park aan de rivier. Onderweg kopen we nog een paar flesjes water bij een 7/11. Dan zoeken we een plekje in het park. Borden geven aan dat hier niet mag worden gerookt of alcohol gebruikt mag worden. En daar wordt door de politie streng op gecontroleerd! Er komt een stel met blikjes drinken en de etiketten worden door 2 agenten bestudeert om te controleren of er echt geen alcohol in zit. Dat blijkt wel het geval te zijn en het stel wordt weggestuurd.
Ik maakt gebruik van de rust en koelte hier om mijn reisverslag te maken. Daarna lopen we een eind langs de rivier voordat we de drukte weer opzoeken. Op een terras bestellen we kokosnoten en nemen de tijd om ze leeg te drinken en te scheppen. Hierna zoeken we een terras met WiFi op om het reisverslag te kunnen uploaden. En om onze dorst te lessen bestellen we eer maar een biertje bij.
We lopen terug naar het hotel om onze rugzakken op te halen. We nemen een taxi om ons naar het station te laten brengen. De eerste taxi wil niet starten dus nemen we degene die erachter staat.
Onderweg twijfel ik of we wel naar het juiste station gaan. Ik heb de route in 2009 ook gereden en toen was het nog geen 15 minuten. Nu zijn we al een half uur onderweg. We zijn tenslotte op deze reis al twee keer in een verkeerd hotel beland! Maar de taxichauffeur bevestigd dat hij ons naar het juiste station gaat brengen. Wanneer we daar aankomen begrijp ik het. Ze hebben een nieuw station buiten de stad gebouwd en de vorige was in de stad. Ik had de treinkaartjes thuis al geboekt en geprint dus dat hoeven we hier niet te doen. Na een half uurtje wachten mogen we naar de trein. Op de ticket staan het nummer van het treinstel en de stoelnummers. Omdat we de twee onderste bedden geboekt krijgen Mary en ik een stoel weerszijden van het gangpad. Wanneer er later een stel komt voor de bovenste bedden krijgen zij ook 2 stoelen aan weerszijde van het middenpad. We ruilen de stoelen maar niet het bed! De bank is ook wel breed genoeg zodat we naast en niet tegenover elkaar kunnen zitten. Er zit geen WiFi in de trein. Ik stop de SIM kaart die we op het vliegveld hebben gekocht in de MiFi router zodat we toch Internet hebben. En dat werkt prima.
Er komt iemand langs waarbij we een maaltijd kunnen bestellen. Dat doen we en later komt iemand de maaltijden brengen. Nog later komt er iemand om af te rekenen.
Rond tien uur komen een paar mannen om de zitbanken tot bedden om te bouwen. Er komt een matrasje op, een laken en een kussen met een schone sloop en een dun dekentje. Vooral dat laatste is welkom want het is ijzig koud in de trein. Er zit airco in en dat zullen we weten!
Ik haal nog even een paar blikjes Heineken in de restauratiewagon. Nadat we die op hebben gaan we slapen.