Vrijdag 2 juni 2023 – Aankomst in Chiang Mai.

2 juni 2023 - Chiang Mai, Thailand

Ik word al vroeg wakker in de nachttrein van Bangkok naar Chiang Mai. Ik kijk even bij Mary’s slaapplek naar binnen. Ze ligt nog lekker te slapen. Ik laat haar lekker dromen. Ik probeer nog even om ook te slapen maar dat lukt niet. Ik doe het gordijn open om naar buiten te kunnen kijkeen. We rijden door een jungle. Ik zie dichtbegroeide heuvels. We passeren dorpjes en komen over lange bruggen en door een lange tunnel.
Het voordeel van een bed beneden is naast dat je wat meer ruimte hebt vooral dat je naar buiten kan kijken. Boven is het veel krapper en is er geen venster. Omdat we thuis al geboekt hebben hadden we nog de keuze.
Het is een lange reis. We zijn gisteren om 18:40 vertrokken en we verwachten vandaag om 7:15 aan te komen. Wel prettig om tegelijkertijd te reizen en te slapen. En dat voor nog geen 40 Euro per persoon! Voordat we aankomen worden de slaapplekken weer tot zitplekken omgebouwd. En voorzien van schoon bedlinnen. Dat gaat vliegensvlug.
Keurig op tijd komen we in Chiang Mai aan. We laten ons met een busje naar het hotel brengen. Een luxe hotel voorzien van dakterras en zwembad. We krijgen een grote kamer met badkamer, airco en balkon. Er is zelfs een koelkast en een TV. Voor 5 nachten moeten we in totaal 80 Euro afrekenen.
We nemen een douche en lopen dan de stad in. Ik moet mij even oriënteren. Ik was hier voor het laatst in 2009. Op een terras bestellen we een heerlijke smoothie. Ik kijk even in mijn reisbijbel, de Lonely Planet Guide en vind mijn oriëntatie terug. We lopen een stuk langs de straat waar alle bekende tempels aan staan. Omdat we te luchtig gekleed zijn kunnen we daar niet naar binnen. We gaan op zoek naar een ATM. Het duurt even voordat we er 1 gevonden hebben. We pinnen geld en zien dan ineens heel veel ATM’s.
Bij een 7/11 supermarkt kopen we wat bier voor in de koelkast en lopen terug naar het hotel. Het is 37 graden buiten en we gaan weer even douchen.
We trekken ons ‘Temple approved’ aan en lopen weer de stad in. Eerst brengen we ons wasgoed naar een laundry service nabij het hotel. Morgen na het middaguur kunnen we het opgevouwen en wel weer ophalen. Dit keer kunnen we het tempelcomplex ‘Wat Chedi Luang‘ juist gekleed betreden. Wel slaan we een sarong om onze schouders want Boeddha kan niet tegen blote schouders. Mary kan niet geloven dat de beelden van de monniken geen echte monniken zijn. Ze zien er zo levensecht uit dat je elk moment verwacht dat ze weg zullen lopen! We betreden meerdere tempels en zitten een poosje voor een groot Boeddhabeeld op de grond. Na weer een paar uur bij ruim 35 graden rondgewandeld te hebben lopen we terug naar het hotel. Weer willen we wat bier meenemen maar de bier koelkasten zitten op slot. Tussen 14:00 en 17:00 mag er geen bier verkocht worden. Ik heb hier nog geen verklaring voor.
We rusten een paar uur en lopen dan naar de http://www.visitchiangmai.com.au/night_bazaar.html. Straten vol marktkraampjes en meerdere eetpleinen. Een eetplein is een plein waar tegen de buitenrand tientallen kraampjes staan die ieders hun eigen soort gerechten maken. De ene belegde pannenkoek, de andere kip en weer een volgende drankjes. Je bestelt wat je hebben wilt en kan dat dan aan een tafeltje opeten. Er is livemuziek. Ik zie mensen dingen bestellen en op een tafeltje ‘parkeren’. Pas bij het laatst gekochte eten komen ze terug bij hun tafeltje. Het eten is vers gemaakt en smaakt heerlijk. We hebben spareribs met honingsaus, rijst en bier. Alles bij verschillende kraampjes gekocht. Zo grappig.
We lopen nog wat over de verschillende marktjes en gaan dan terug naar het hotel. De poort zit al op slot maar met onze keycard kunnen we deze nog openen.
We gaan nog even douchen en zitten dan nog een poosje op ons balkon voor we naar bed gaan. Het was weer een bijzondere dag!