Maandag 12 juni 2023 – Van Pai naar Chiang Rai.

12 juni 2023 - Chiang Rai, Thailand

We zijn al voor acht uur uit bed om onze rugzakken in te pakken. Altijd even puzzelen om alles weer een plekje te geven. Daarna hebben we nog genoeg tijd om rustig een kop koffie te nemen.
Rond negen uur zullen we opgehaald worden. We zijn er al aan gewend dat men hier nooit op tijd komt. Maar als er om 9:30 nog niemand is ga ik toch maar bellen. De man zegt dat de bus al vertrokken is. Hij belooft om ons direct op te halen. Binnen 5 minuten zitten we in een luxe bestelauto. Met ons tweeën op de achterbank. Hij spreekt weinig Engels maar we zien dat we richting Chiang Mai rijden. Misschien probeert hij de bus in te halen? Maar hij rijdt heel rustig. We zullen het wel zien.
Ruim drie uur later bereiken we Chiang Mai en rijden we richting Chiang Rai. We rijden een parkeerplaats op. Daar worden onze rugzakken overgeladen in een personenauto. Een taxi? De bestuurder spreekt geen woord Engels. Met deze auto rijden we weer verder richting Chiang Rai. Na anderhalf uur stoppen we op een parkeerplaats bij een 7/11. Hier kopen we eten en drinken en houden een korte pauze. Dan rijden we veer verder. Een half uurtje voor we in de stad zijn gaat de chauffeur iemand bellen en geeft mij zijn telefoon. De man aan de andere kant van de lijn is de tolk van de chauffeur. Ik vertel hem dat ik naar het busstation wil en hij geeft dat door aan de chauffeur. De chauffeur brengt ons naar het busstation. We hebben meer dan zes uur gereisd.
Ik ben vaker bij het busstation van Chiang Rai geweest maar herken het niet. Ik weet dat het 5 minuten lopen is naar het hotel vanaf het busstation maar Maps.me zegt 5 minuten met de auto. Is het busstation verplaatst? We nemen een taxi naar het hotel wat we geboekt hebben. Voor 3 Euro extra per nacht kunnen we een kamer met airco krijgen. We doen ruig en betalen 30 Euro voor 2 nachten. Wel inclusief ontbijt.
We pakken onze rugzakken uit en nemen we een douche. Daarna lopen we de stad in. Nadat we uit het hotel komen ontdek ik al vrij snel waar ik ben. We brengen onze vuile was naar een laundry service. Voor nog geen drie euro wassen ze de 2,5 Kg die we inleveren. Morgen om vijf uur kunnen we het weer ophalen. Om de hoek ligt een hotel waar ik al meerdere keren was. Nieuwsgierig loop ik naar de plek waar het busstation was tijdens mijn vorige reizen. Het is er nog steeds! Het heet Busstation Terminal één. En wij zijn naar Terminal 2 gebracht. 5 Km verderop. Dus let op! Zodra je naar Ching Rai gaat hou dan het terminalnummer van het busstation in de gaten.
Op een terrasje bestellen we een biertje. Daarna lopen we een rondje door het centrum. Er is niet veel veranderd in 10 jaar. Ook de gouden klokkentoren is er nog.
Bij een klein restaurantje bestellen we een bord Pad Thai. Met een gebakken ei er bovenop. Heerlijk! Bij de tempel aan de overkant werp ik mijn kleingeld in een offerblok.
We lopen naar de plek waar de nachtmarkt is. We vinden weer een uitgebreid voedselplein. Dat ziet er heerlijk uit. Hier gaan we morgenavond eten.
Op weg naar het hotel kopen we nog wat drinken om in onze kamer op te drinken. Daar zitten we nog even op ons bed voordat we gaan slapen.